Читај ми!

Отварање сезоне преноса из Метрополитена

У суботу, 14. децембра, од 19 сати, почињемо сезону преноса из Метрополитен опере у Њујорку остварењем Жена без сенке Рихарда Штрауса.

Рихард Штраус (1864-1949) је компоновао импресиван број оркестарских дела и песама пре него што се окренуо опери. После два рана промашаја, Салома  из 1905. је била права позоришна сензација, те је Штраус у великој мери посветио остатак каријере музичкој сцени. Његова наредна опера, Електра, из 1909, означила је почетак сарадње са писцем и драматургом Хугом фон Хофмансталом (1874-1929), што ће резултирати једним од најзначајнијих партнерстава у оперској историји.

Њихов четврти заједнички пројекат био је у много чему најамбициознији: симболична, поучна прича о љубави и браку која се одвија у бајковитом свету у више димензија. Пет главних улога садрже огромне вокалне захтеве чак и према Штраусовим високим стандардима, док изазови за оркестар и сценску продукцију чине ову оперу јединственом у целокупном репертоару.

Радња опере Жена без сенке, чија је премијера била 1919. у Бечкој државној опери, смештена је у митско царство југо-источних острва. Прича се одвија између скромног дома бојаџије и његове жене, затим царске палате, шуме и пећине испод краљевства божанства из света духова Кејкобада.

Ова бајка нема никакву социјалну конотацију. Као и у случају Аријадне, Хофмансталова имагинација била је концентрисана око два женска типа – један се односи на дух из бајке, крајње етеричан, а други је потпуно овоземаљски и пунокрван. Осим њихових збуњених мужева и амбивалентне Дадиље, остале улоге су у функцији локалне боје и божанских коментара. Етичка прича је заправо концентрисана на унутрашње, психолошке слабости, а тренуци праве акције су ретки. Па ипак, Хофманстал је захтевао епске димензије опере. Тако

Штраусова партитура предвиђа изузетно велики извођачки апарат укључујући дувачки ансамбл на сцени, уз оргуље и звук грома, поред самог симфонијског оркестра који подразумева и глас хармонику, две челесте, те бројну секцију удараљки са кастањетама, гонговима и др. Штраус је, међутим, схватио да нема драматског оправдања за било какве огромне изливе звука. Чак и на тријумфалном завршетку егзалтиране протагонисте прате само њихова невидљива, нерођена деца, пре нагле коде у диминуенду намењене гласовима духова. Другим речима, и поред тог великог оркестарског апарата Штраус је велики део партитуре конципирао у деликатном камерном звуку. Вокални парт је подједнако јединствен, те пет главних улога захтевају велику снагу, издржљивост и музикалност: поред тога што морају да се пробију кроз понекад густу оркестрацију, певачи треба да остваре и елегантна и деликатна тумачења. Маестро Јаник Незе-Сеген предводи ансамбл Мета у извођењу овог Штраусовог великог митолошког епа, врхунског изазова како за солисте тако и оркестар. А спектакуларни терцет сопрана предводи вокалне протагонисте – Елза ван ден Хивер као етерична Царица, Лиза Линдстром као жена бојаџије Барака, и Нина Стеме као Дадиља. После великог успеха у Вагнеровом  Прстену и Мајсторима певачима, баритон Михаел Фоле тумачи Барака, тенор Расел Томас је Цар, а бас-баритон Рајан Спидо-Грин је Гласник краља духова Кејкобада.

У паузама преноса ћемо више говорити о сарадњи Штрауса и Хофманстала, и најавити наредни пренос. Уреднице су Маја Чоловић Васић и Горица Пилиповић.

 

СЕЗОНА ПРЕНОСА ИЗ МЕТРОПОЛИТЕНА 2024-25.

   

1. фебруар                   -

8. фебруар 2025.          -

22. март 2025.              -

5. април 2025.              -

24. мај 2025.                -

7. јун 2025.                  -

АИДА Ђ.Вердија

2025.ХОЛАНЂАНИН-ЛУТАЛИЦА Р.Вагнера

ФАЛСТАФ Ђ.Вердија

АЈНАДАМАР О.Голихова

АНТОНИЈЕ И КЛЕОПАТРА Џ.Адамса

ПИКОВА ДАМА П.Чајковског

Сви преноси почињу у 19 часова.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње