Читај ми!

Модерно варварство између стварне антикултуре и лажне аристократије – случај Конана Варварина

Гост Гозбе: Марко Танасковић

Варварство, као што је познато, није увек имало негативну конотацију коју је попримило у класичној књижевности. Изворно термин за све људе који не говоре грчки (отприлике онако како су за Словене некада сви туђини били „Немци“), у Херодотовој Историји израз је потпуно неутралан и једноставно денотира народе изван хеленског културног круга, према чијој култури и обичајима се Херодот често односи са поштовањем, као у случају, рецимо, персијског дубоког презира према лагању. Платонов однос према варварима је већ амбивалентан – у његовим списима можемо пронаћи искрено одушевљење, рецимо, Египћанима и њиховом дубоко укорењеном и древном традицијом, али истовремено и позив да се Хелени суздржавају од међусобног рата и своје завојевачке (и поробљивачке) амбиције фокусирају на – варваре. Само генерацију касније, Демостен већ користи израз „варварин“ као вредносни суд и увреду, бацајући га као камен према својој омиљеној мети – Филипу Македонском.

Пежоративна идеја „варварства“ као антипода култури и цивилизацији запатила се у римско време, у средњем веку је унеколико потиснута из употребе фокусом на „пагане“, да би васкрсла са ренесансом и одомаћила су безмало у свим европским језицима као својеврсна културна мема. Варварство, притом, није било просто било каква „антикултура“ и „нецивилизованост“, већ управо она која се супротстављала универзалистичкој, ексклузивној и западноцентричној култури, утемељеној на заоставштини грчке и римске класике. На другој страни, лицемерје, искључивост и притајена крволочност такве „цивилизације“ довела је до плиме различитих „неоварварских“ концепција, било да је реч о Русоовом „племенитом дивљаку“, Вагнеровом романтичарском неопаганизму, или Ничеовом „зороастријанском“ нихилизму.

Ту стиже Конан Симеријанац,

црнокос, смркнута погледа,

с мачем у руци;

лопов, пљачкаш, убица,

човек огромне сете и огромне радости,

да својим у сандале обувеним стопалима

гази драгуљима опточена престоља Земље.

(Роберт И. Хауард, Феникс на мачу, 1932. год.)

О Конану Варварину као (анти)хуманистичком филозофском симболу, о смислу варварства и бесмислу цивилизације у постмодерно доба, о старим цивилизацијама и новим варварима, и о дијалектици варварства и цивилизације дуж трансверзале Исток-Запад разговараћемо са књижевником, колумнистом и теоретичарем поп-културе Марком Танасковићем.

Аутор Гозбе: Никола Танасић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње