Читај ми!

Меланхолија позних дела

Чувени мађарски филозоф Бела Хамваш, када говори о специфичним карактеристикама касних дела појединих стваралаца, као пример наводи Гудачки квартет опус 132 Лудвига ван Бетовена.

По чему се ово остварење издваја можете сазнати у емисији Аутограм коју уређује и води Горица Пилиповић.

„О Бетовеновим последњим квартетима тешко је говорити не зато што је у њима зазвучала највиша музика за коју ми знамо. Ни ова музика није преводива. Њен језички пандан, међутим, може се пронаћи тек на неколико скривених места у уметности. То је свет другог дела Фауста, Едипа на Колону, Шекспирове Буре, Бахове Уметности фуге, стари Толстој и Сезан спадају овамо исто тако као старац Платон, Хераклит и Лао Це.

Шта то одваја квартете од ранијих дела? Исто оно што одваја Федра  и  Номоа, Хенрија VI од Буре и Ану Карењину од Кројцерове сонате. И исто оно што их одваја од ранијих дела спаја их са позним делима других стваралаца. То је загонетна аналогија позних дела. У позним делима метафизика и сликарство, поезија, драма и музика говоре о истоветном свету независно од језика, раздобља, народа и времена. Ту се налази језички пандан музике, о Бетовеновим последњим квартетима готово је немогуће говорити на основу његових ранијих дела. Али не само да се може говорити о њима, него и треба, ако човек говори о делима старог Гетеа и Софокла, старог Платона и Баха", каже Бела Хамваш.

Аутограм

Autor:
Ивана Комадина, Горица Пилиповић, Маја Чоловић Васић, Зорица Премате и Радош Митровић

У Аутограму представљамо значајна дела која најпотпуније рефлектују домете и уметничку личност неког аутора у појединим сегментима његовог опуса. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње