Читај ми!

Четрдесет година „Позитивне географије“ – универзалност Бајагине локалне поетике

Гост „Гозбе“: Милош Јовановић

Када је професор Мирко Зуровац на својим предавањима критиковао релативизам у естетици, имао је обичај да пита зашто се у мору различитих критеријума, укуса и модела вредновања људима некако увек допадају иста уметничка дела. У тим ситуацијама, професор је увек и без остатка наводио два примера – Бетовенову Девету симфонију и Келнску катедралу. А да је био склон модерној српској и југословенској поп култури, могао је да помене – Бајагу. Његов музички опус успева да захвати цели културни простор бивше Југославије и да превазиђе читав низ традиционално непремостивих баријера и граница, по којима су се као по шавовима поцепале и бивше Југославије, али и друштва на постјугословенском простору. У свету непомирљивих политика идентитета у коме је „музика коју слушаш“ твоје есенцијално својство и „ригидни десигнатор“, Бајаги је пошло за руком да га слушају – сви.

Песме Бајаге и Инструктора могу да се пуштају у Макарској на мору и на екскурзији на Златибору, на викенду на Палићу или у градској гужви у Београду, он је добродошао и у кафани, и на сплаву, и на свадби, и у играоници, и у Арени, и у кафићу, и у филхармонији и уз гитару поред ватре, њега ће радо слушати и рокери и народњаци, и панкери и репери, и професионални музичари и клинци који знају три акорда на гитари. Укратко, „и војници у рововима, и лудаци по крововима“. Креативни домети овог бенда заиста описују једну „позитивну географију“, пробијајући се кроз старе политичке и националне пизме и уједињујући Србију, Југославију и шире Словенство око љубавних песама и добре музике. Ова универзалност специфичне поетике по којима се Бајагине песме лако препознају представља занимљиву загонетку за теоретичаре уметности и поп културе, утолико пре, што су препознатљиве по управо локалним, београдским мотивима и естетици која није разводњена до бездушних и безличних заједничких садржалаца, већ прелази границе самоуверено и без компромиса, таква каква јесте.

У чему је тајна Бајагине универзалне допадљивости, која магија претвара апсурдне риме и баналне теме у трансгенерацијски евергрин, шта је „позитивна географија“ и како се шири, и које је место Бајаге и Инструктора на српској, југословенској и широј европској културној сцени, разговараћемо са новинарем и теоретичарем поп културе Милошем Јовановићем.

Аутор „Гозбе“: Никола Танасић

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње