понедељак, 22. јул 2024, 17:30
Фатализам и мистицизам
У првом Аутограму ове недеље уредница Горица Пилиповић је, као опус 1, одабрала прву композицију за велики симфонијски оркестар Арнолда Шенберга.
Ради се о делу компонованом према симболистичкој драми Мориса Метерлинка „Пелеас и Мелизанда”.
Од децембра 1901, Шенберг је са супругом Матилдом живео у Берлину радећи као предавач на Конзерваторијуму и диригент у Buntes Theater-у Ернста фон Волцогена, књижевном кабареу високог стила. Априла 1902. дошао је у додир са Рихардом Штраусом, који је био импресиониран његовим способностима. Десет година старији Штраус пружио је Шенбергу снажну подршку и предложио му да компонује оперу на либрето према симболистичкој драми Мориса Метерлинка „Пелеас и Мелизанда”, драми чију радњу готово без икаквих догађања карактеришу фатализам и мистицизам, док се над њеним јунацима непрестано надвија сенка смрти. Прихвативши Штраусову идеју, Шенберг је почетком јула исте године почео да скицира ипак не оперу већ симфонијску поему базирану на драми. Сматрао је, наиме, да ће тежњу за новим музичким језиком лакше изразити у делу које има сопствену драматургију недириговану текстом.
Коментари