недеља, 24. мар 2024, 10:05
Суботички трамвај - вожња кроз сећање
У репризном издању емисије из 2011, водимо вас пут Суботице, а причамо о првом трамвају, који је кренуо давне 1897. године. Саобраћао је од сомборске капије, преко Рудића, затим Корзом до пруге на Палићу. Дужина линије била је око девет километара. Трамвај је, на велику жалост многих Суботичана, укинут 1974. године. На углу Улице Рудић, постављено је једно возило које подсећа на време када се на Палић могло стићи и отвореним трамвајем.
Иначе, Суботица је прво градско шинско возило на електрични погон добила пре Београда, Загреба, Сегедина и Новог Сада, а све до 1924. јавни саобраћај у њој био је у рукама белгијског капитала - између два светска рата, власник трамвајског предузећа у Суботици је и белгијски барон, Алберт де Фирлан. Од њега, затим, деонице откупљују Американци, па Швеђани, да би после Другог светског рата трамвај, као и све остало, национализовала нова власт... Од шездесетих година 20. века, и у Суботици се појављују аутобуси на бензин, који на први поглед, поједностављују јавни превоз, јер за њих није било потребно градити пруге. Епилог је избацивање трамвајског превоза из живота града 2. априла 1974, осам деценија од његовог увођења.
Али, и данас има Суботичана који гаје наду да ће се трамвај једном ипак вратити, а општинска власт је у једном моменту и подстицала такву идеју као сасвим реалну, чак промовишући израђени пројекат поновног увођења трамваја у градски саобраћај.
О Суботици и суботичком трамвају говори Мирко Грлица, кустос Градског музеја у овом граду.
Ауторке емисије - Мирјана Никић и Елизабета Арсеновић
Коментари