субота, 23. дец 2023, 13:05
Клаудио Монтеверди
Клаудио Монтеверди, италијански композитор средине XVI и прве половине XVII века, наш је данашњи гост из прошлости.
“У жељи да кроз своје драмске композиције изрази сву скалу људских осећања и страсти” - пише Драгољуб Павловић у "Књижевној и културној историји Дубровника", “Монтеверди је, удаљујући се донекле од фирентинске школе, која је тражила да тон буде подређен речи, нашао онај прави склад између певане речи и мелодије, продубљујући на тај начин улогу музике у драми... и посветио је много већу пажњу оркестру... одбацивши, на пример, неке старинске инструменте и заменивши виоле виолинама, које ће од тада, удружене са цимбалом, постати основа нове инструментације.
Монтеверди је успео да постигне значајне резултате смелом употребом дисонанце и драмском динамиком, којом је постизао неочекиване ефекте." “У жељи да кроз своје драмске композиције изрази сву скалу људских осећања и страсти” - пише Драгољуб Павловић у "Књижевној и културној историји Дубровника", “Монтеверди је, удаљујући се донекле од фирентинске школе, која је тражила да тон буде подређен речи, нашао онај прави склад између певане речи и мелодије, продубљујући на тај начин улогу музике у драми... и посветио је много већу пажњу оркестру... одбацивши, на пример, неке старинске инструменте и заменивши виоле виолинама, које ће од тада, удружене са цимбалом, постати основа нове инструментације.
Монтеверди је успео да постигне значајне резултате смелом употребом дисонанце и драмском динамиком, којом је постизао неочекиване ефекте." У нашој причи о Монтевердију говорићемо о његовом другачијем схватању места и улоге музике у драми, али и о стварању новог правца у уметности - барока- чијом је појавом продубљен однос стварног и надреалног, јаве и сна, свесног и несвесног.
Шта је донела нова епоха стваралаштву и до које мере ју је Монтеверди прихватио, створивши до тада непознату форму - “музичку драму”? Ко су композитори од којих је учио, шта су били предлошци по којима је градио сопствени стил и да ли је својом даровитошћу и префињеним осећајем за глас, тон и ноте, у новом времену превазишао музичка схватања претходника? Колико је италијански барок, па и он сам, донео промена музици уопште? Послушајте.
Аутор текста - Александра Јагодић
Глумац - Синиша Убовић
Наратор и уредник емисије - Мирјана Блажић
Autor:
Стална екипа емисије: драмски уметник Милан Милосављевић, музички уредник Радмила Дујаковић, организатор Милена Борчанин и уредник Мирјана Блажић.
"Гости из прошлости" - мале приче о великим људима и vice versa. [ детаљније ]
Коментари