Читај ми!

Kako ruž za usne prkosi inflaciji

Turbulentna vremena donose brojne izazove. Svetska ekonomija se suočava sa najvećom inflacijom u poslednjih nekoliko decenija, pa su za mnoge ljude velike kupovine “misaona imenica”. Ipak, čini se, da i u kriznim vremenima želimo da učinimo nešto za sebe. Sitna lična zadovoljstva poput kupovine ruža za usne, kreme, parfema ili odlazak kod kozmetičara čine da se bolje osećamo i kada nam deluje da “brod tone”.

Inflacija nas primorava da stavimo prst na čelo i da se zapitamo da li su nam sve stavke sa spiska za kupovinu zaista potrebne.

"Većina ljudi u Srbiji živi jako skromno i najveći deo njihovih primanja odlazi na hranu, piće i plaćanje računa. Kada se desi visoki rast cena kao što se dešava duže od godinu dana, i to baš u prehrambenom sektoru, ljudi su primorani da smanje potrošnju svega što im nije neophodno poput putovanja, zabave, recimo, odlaska u bioskop, restoran, ili su racionalniji pri kupovini garderobe", kaže Vesna Lapčić, urednica portala sveonovcu.rs. 

"Veliki broj ljudi je trenutno prinuđen da prati sniženja i akcije različitih proizvoda, pa i osnovnih životnih namirnica. U novembru prošle godine plate jesu bile nominalno veće 13,3 odsto u odnosu na isti mesec godinu dana ranije, ali su zapravo imale realan pad od 1,6 odsto", objašnjava naša sagovornica.

Pa i pored toga što se o kućnom budžetu više brine i što se kaiš steže, čini se da ljudi, ipak, nalaze način da bar nekako udovolje sebi.

"Verujem da je tako i savetujem ih da obraduju sebe nekom sitnicom koja bi im pričinila makar trenutno zadovoljstvo, jer to poboljšava mentalno zdravlje svakog čoveka koje je u Srbiji nakon pandemije značajno narušeno", kaže Lapčić.

"Postoji zanimljiva studija iz 2018. godine koja je analizirala šta bi se desilo sa siromašnim ženama iz Zambije kada bi dobijale novac bez obaveze da ga vrate. Tokom 48 meseci koliko je trajala studija, žene su imale osećaj emocionalnog blagostanja i zadovoljstva i više optimizma za budućnost svoje dece. Druga istraživanja pokazuju da najveću sreću budi trošenje novca na neka iskustva poput posete koncertu, predstavi, putovanje koje može da bude i jednodnevni izlet", precizira urednica portala sveonovcu.rs.

Prodaja ruževa za usne tokom 2022. povećana za gotovo 50 posto

Sitna lična zadovoljstva čine da se osećamo bolje i da bar na trenutak zaboravimo na svakodnevne probleme. Zato ne iznenađuje što je i u vreme inflacije porasla potražnja za kozmetičkim proizvodima.

"Zadovoljna sam rezultatima prošlogodišnjeg poslovnja. Kada je krenula pandemija shvatila sam da kao kompanija moramo da budemo još brži i da bez straha uvodimo promene u poslovanje. Godišnji plan je prestao da bude fiksna kategorija", kaže Mila Litvinjenko, vlasnica domaće kozmetičke kompanije.

"Pratimo dnevno situaciju kako na globalnom tržištu, tako i na lokalnom. U toku smo sa svim društvenim događanjima u zemlji i svetu. Što više podataka i analiza imate to je bolja osnova za donošenje odluka. Prošle godine smo napravili velike zaokrete u skoro svim segmentima poslovanja i to je dalo rezultate koji su prevazišli moja očekivanja", objašnjava naša sagovornica.

Tokom 2022. godine, dodaje, najviše su se kupovali ruževi za usne, farbe za kosu, lakovi za nokte, trepavice, olovke...

"Naša kompanija u svom asortimanu trenutno ima 5 vrsta proizvoda za usne sa različitim performansama. Svi oni su zabeležili rast prodaje od 48% u 2022. godini", kaže Litvinjenko.

"Društvene mreže sada diktiraju izbor krajnjeg kupca, tako da rast prodaje nekog od proizvoda za usne često zavisi i od njih. Naravno, veliku grupu čine naši verni potrošači koji imaju svoje omiljene nijanse ruževa i ne odustaju od njih bez obzira na sadržaje koji se plasiraju putem digitalnih medija", dodaje vlasnica kozmetičke kuće.

Ova kompanija se za skoro tri decenije poslovanja više puta susrela s raznim krizama u ekonomiji. I svaki put se pokazalo da teška vremena samo pojačavaju želju za malim ličnim zadovoljstvima.

"Žene žele uvek da učine nešto kako bi se bolje osećale. Naravno, ruž za usne je fenomen u ekonomiji. On ne košta puno, a žena dobija osećaj da prkosi situaciji i oseća se bolje", objašnjava Litvinjenko.

"Tokom bombardovnja sam bila iznenađena skokom u prodaji farbi za kosu. Žene su kupovale zalihe, ali su farbu veoma štedljivo trošile. Farbale su samo izrastak koji se najviše vidi. U takvim situacijama se vode mišlju: "Sve je oko mene loše, ali ja hoću da se osećam lepo", ističe naša sagovornica.

Čak i u periodu kovid pandemije, kada su maske bile obavezne, žene su kupovale ruževe za usne.

"Tokom pandemije je bilo pada u prodaji ruževa, ali ne tolikog koliko smo očekivali. Žene su se šminkale i prikazivale to na društvenim mrežama. Organizovale su viralna druženja i eto prilike da vam bude bolje. U tom periodu je zbog obaveznog nošenja maski skočila prodaja proizvoda vezanih za oči: olovke za oči, obrve, tečni ajlajneri, trepavice...", navodi Litvinjenko.

"Ukidanje strogih mera je uticalno na skok u prodaji svih proizvoda, ne samo ruževa. Žene su počele ponovo da izlaze, da se kreću...", kaže naša sagovornica.

Žene komentarišu poskupljenja, ali se ne odriču sitnih zadovoljstava

Sitni užici ili osećaj da radimo nešto dobro za sebe su i odlazak u restoran, na jednodnevni izlet ili u kozmetički salon.

"Salon sam otvorila pre godinu dana i mogu da kažem da su sva moja očekivanja ispunjena. Broj klijenata je dvostruko uvećan, a povećale su se i potrebe za novim tretmanima. Na tretmane najčešće dolaze žene mojih godina - četrdesete. Ima i devojaka i starijih dama, ali ne toliko. Muškarci manje posećuju salone, više dolaze tinejdžeri koji vode računa o izgledu lica", kaže Silvija Mahalup, vlasnica jednog kozmetičkog salona u Srbiji.

"Imam utisak da kada morate da se odreknete nečeg, to još više želite. U salonu žene komentarišu poskupljenja, ali se ne odriču tretmana. To su njihova mala zadovoljstva koja im pomažu da prebrode nezadovoljstvo zbog trenutne situacije i da stvore osećaj da novac koji zarade ne odlazi samo na osnovne životne namirnice i mesečne troškove. Većina klijentkinja dolazi jednom mesečno i za to zadovoljstvo odvaja oko 2.000 dinara", dodaje naša sagovornica.

Koliko će se novca odvajati na lična zadovoljstva zavisi od standarda građana.

"Brojke su jasne. Na restorane i hotele trošimo dvostruko manje novca od stanovnika Evropske unije, a ne verujem da manje volimo da se hranimo po restoranima i da putujemo, nego nemamo dovoljno novca. Na rekreaciju i zabavu trošimo u proseku pet odsto ličnog budžeta. Ukoliko je prosečna plata u novembru bila oko 78 hiljada dinara, to znači da mesečno za tu namenu izdvojimo skoro četiri hiljade dinara. U EU procenat koji se izdvaja za zabavu i rekreaciju je oko osam odsto", kaže Vesna Lapčić, urednica portala sveonovcu.rs.

"Ako u lična zadovoljstva uključimo alkohol i duvan, što nekome svakako jeste zadovoljstvo, onda smo tu egal sa stanovnicima EU, jer za to i oni i mi izdvajamo oko pet odsto budžeta", dodaje naša sagovornica.

Stručnjaci kažu da su uprkos poskupljenjima koje smo imali tokom prošle godine, svi koji su mogli sebi to da priušte počeli intenzivnije da putuju, budući da su tokom strogih kovid mera putovanja bila zabranjena, pa su ih ljudi željni. Analize pokazuju da će se, bez obzira na krizu, takav trend nastaviti i tokom 2023. godine. 

недеља, 01. децембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње