уторак, 08.02.2022, 14:30 -> 16:32
Извор: РТС
Nedelja kontrole vozača kamiona i autobusa, šta je glavni faktor nesreća
Udeo kamiona i autobusa u ukupnom broju sabračajnih nesreća u Srbiji je možada mali, ali ali je u ukupnom bilansu žrtava njihov udeo veliki. Čak 27 odsto stradalih na srpskim putevima, izgubilo je život u nesrećama sa takvim vozilima. Kao glavni faktor udesa, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja ističe umor. Najčešći prekršaj kod vozača autobusa je u vezi sa vremenom upravljanja i korišćenja pauza i odmora, dok je kod kamiona to uključuje i manipulaciju podataka sa tahografa, kažu iz saobraćajne policije.
Tokom ove nedelje saobraćajna policija sprovodi akciju pojačane kontrole vozača autobusa i teretnih vozila sa posebnim akcentom na poštovanje odredbi Zakona o radnom vremenu posade. Akcija se istovremeno sprovodi u 30 evropskih zemalja.
Aleksandar Radenković iz Uprave saobraćajne policije kaže za RTS da se akcija kontrole vozača kamiona i autobusa sprovodi u saradnji sa Evropolom. Ističe da je to važno budući da je reč o vozilima ogromne mase i da se po pravilu učestvuju u nesrećama sa potencijalno najtežnim posledicama.
Kao primer podseća na nedavnu nesreću u Bugarskoj kada je poginulo 45 putnika autobusa.
Navodi da će se tokom akcije kontolisati vreme upravljanja i korišćenja pauza i odmora, a svaki vozač će se testirati na prisustvo alkohola, a poznato je da za profesionalce važi nulta tolerancija na alkohol.
Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, ističe da će se ta institucija uključila u akciju tako što je osmislila spot kojim se ukazuje na važnost poštovanja vremena vožnje i obaveznog odmora i nekorišćenje mobilnog telefona za volanom kao i nevezivanja pojasa.
Prema njegovim rečima, udeo kamiona i autobusa u ukupnom broju nesreća je obrnuto proporcionalan broju poginulih.
Takva vozila učestvuju u malom broju nesreća, ali je u ukupnom bilansu žrtava njihov udeo veliki – oko 27 odsto poginulih je stradalo u nesrećama sa autobusima ili kamionima, prosečno od 130 od 180 stradalih godišnje u proteklih pola decenije, kaže Pešić.
Radenković kaže da je najčešći prekršaj kod vozača autobusa vreme upravljanja i korišćenja pauza i odmora, dok je kod kamiona oko četvrina otpada na radno vreme i manipulaciju podataka sa tahografa.
Navodi da je tokom prethodne akcije u oktobru, oko hiljadu vozača teretnih vozila je kažnjeno zbog nevezivanja pojasa, oko 150 zbog prekoračenja brzine, potom slede vožnja pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci.
Pešić naglašava da se najviše nesreća sa kamionima dešavaju noću ili ranim jutarnjim satima, kada je izražen umor.
Trećina evropskih kamiondžija bar jednom zaspala za volanom
"Umor je ono što policajci u kontroli ne mogu da izmere. Istraživanje u 30 evropskih zemalja pokazalo je da 67 odsto vozača kamiona i autobusa tokom prošle godine bar jednom osetilo umor tokom vožnje, dok je jedna trećina bar jednom zaspala za volanom", kaže Pešić.
Kako dodaje, tu je i upotreba mobilnih telefona tokom vožnje što praktikuje čak deset odsto kamiondžija i 15 vozača autobusa.
Pešić ukazuje na to da se propisi za odmor razlikuju kada je reč o vozačima autobusa i kamiona. Vozač autobusa sa sobom ima 50 putnika i ne može da se odmara kad god zaželi, dok kamiondžija ima mogućnost da zaustavi vozilo kad se umori.
S druge strane, kamiondžije treba da pronađu odgovarajući parking. Ako prevoze skupu robu, postoji mogućnost da i parkinzi nisu dovoljno bezbedni, kaže direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Navodi da moraju da usklade i vreme odmora sa rokovima isporuke robe koju prevoze, dok vozači autobusa imaju red vožnje koji moraju da poštuju.
Pešić napominje i da postoje propisi koliko maksimalno može da se vozi dnevno i nedeljno. Već posle četiri i po sata vozač mora da napravi pauzu od 30 minuta.
I u zemljama EU suočavaju se s problemom umora. Postoje pokušaji da se uvedu uređaju koji bi pratili treptaje oka koji bi singalizirali vozačima da treba da se odmore.
Radenković navodi da naši državljani prave najviše prekršaja u Srbiji – od 142.000 prekršaja vozača autobusa samo četiri hiljade su naravili strani državani.
Kada je reč o kamionima, od 4.000 prekršaja svega 150 su načinili strani državljani.
Kazne u ovim slučajevima predviđene su i za vozače i pravna lica. Za vozače od 10.000 do 50.000 dinara, a za preduzetnike od 30.000 do 500.000 dinara.
Ukoliko se vozi pod dejstvom alkohola – od tri hiljade dinara do zatvorske kazne za više od dva promila alkohola.
Važnost redovne obuke
Pešić kaže da Agencija organizuje osnovnu obuku za profesinalne vozače ukoliko je nisu pohađali u srednjoj saobraćajnoj školi kao i periodične obuke na godišnjem novu koje su obavezne za sve profesionalce gde se stiču nova znanja.
Smatra da je važno da dobiju i blagovremene informacije o promeni propisa kako bismo imali što kvalitetnije profesionalce.
Podseća da naši vozači u zemlji češće koriste telefone u vožnji i odvezuju pojas, nego kada voze na teritiriji EU.
"Zadatak Agencije za bezbednost saobraćaja je da utiče na takvo ponašanje i smanji mogućnost nesreća", zaključuje Pešić.
Коментари