понедељак, 01.11.2021, 19:55 -> 20:44
Извор: РТС
U mreži "spina" i "fejk njuza" – kako da se odbranimo od previše informacija
Prema istraživanju, u okviru programa "Nova pismenost", više od 70 odsto građana Srbije je tokom pandemije češće koristilo lične kontakte za informisanje, pre svega porodicu i prijatelje. Informisanje preko medija je na trećem mestu, dok su na drugom društvene mreže. Šta to znači i kakve probleme može da izazove?
Istraživanja pokazuju da polovina građana ne obraća pažnju na izvore medijskih sadržaja, odnosno autore vesti, što svakako utiče na indeks medijske i digitalne pismenosti u Srbiji. S obzirom na činjenicu da skoro dve godine živimo u pandemiji, gde se način života menja češće nego pre, sve manje se veruje izvorima informisanja.
Darko Soković, direktor programa "Nova pismenost" rekao je za RTS da smo preplavljeni informacijama i da je u takvom svetu teško videti šta je istina, a šta je laž, šta je spin, a šta je nešto čemu treba da verujemo, šta je lažna vest, a šta proverena informacija.
"Mi moramo da donesemo kvalitetnu odluku, a ne znamo kako. Kada govorimo o medijskoj pismenosti, mi govorimo o kritičkom razmišljanju. Svaku informaciju koja dođe do nas moramo biti u stanju da je proverimo", naveo je Soković.
Prema njegovim rečima, građani moraju da budu pomalo i novinari, i urednici, i epidemiolozi, i doktori, i vaspitači, i sve ono što su za nas prethodno radile institucije.
Kada je reč o digitalnoj pismenosti, kaže da smo se našli u vremenu kada smo izloženi raznim digitalnim alatima.
"Moramo da budemo zdravstveno pismeni, finansijski pismeni, kao i medijski pismeni. Nekada je moralo da se dolazi do informacija, a deca sada moraju da se odbrane od informacija", naveo je Soković.
Na pitanje kako građani mogu da se odbrane od manipulacija i kako da znaju pravilno da filtriraju informacije, kaže da ako je rešenje lako, onda moramo da posumnjamo, jednostavna informacija najčešće nije tačna, i predlaže da čujemo i one sa kojima se ne slažemo.
"Pogledajmo uvek i one sa kojima se ne slažemo. Nikome nije lako, ali u dijalogu je ključ", istakao je.
Građani uz društvene mreže, što ne podrazumeva samo klasično informisanje, provedu skoro dva sata dnevno, najčešće slušajući radio-stanice, zatim gledaju televizijske programe, dok štampi posvete prosečno 23 minuta.
Коментари