Читај ми!

Мићовић о забрани увоза руске нафте: Данас се ништа неће догодити, 5. фебруар потенцијални ризик

Ступио је на снагу нафтни ембарго Европске уније на руску нафту која стиже морским путем. То значи и прекид дотока руске нафте нафтоводом "Јанаф" у Србију. Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић каже за РТС да се ни данас ни наредних ништа неће догодити, јер су увелико уговорене испоруке нафте до краја године. Указао је да је 5. фебруар потенцијални ризик, јер тада ступа на снагу забрана увоза деривата руске нафте у Европску унију. Тада ће се појавити један озбиљан недостатак дизела, поручује Мићовић.

Европска унија ставила је рампу на увоз руске нафте која стиже морским путем и ограничила њену цену на 60 долара по барелу. Русија не прихвата тај лимит ни по цену смањења производње. Иако је пет чланица Уније изузето од те сакције забрана важи и за Србију – прекинут је доток руске нафте нафтоводом "Јанаф".

Томислав Мићовић истиче да ова мера ЕУ, заправо Г7 земаља, да је оставила неког трага већ би се то видело по цени.

"Данас се ништа неће догодити, неће се догодити ни наредних дана – сирова нафта се купује терминским уговорима и већ су увелико уговорене испоруке до краја године и јануар је чак завршен", додаје Мићовић.

Указао је да у том смислу ова мера неће довести до проблема, тј. угрожавања снабдевености.

"То показују цене сирове нафте које су у петак биле 89 долара по барелу, данас су 86, значи цене су стабилне", каже Мићовић.

Хоће ли поскупети нафтни деривати 

Већ три недеље цене горива на нашим пумпама су у паду. Гориво је појефтинило, али возачи брину како ће се ова ситуација одразити на цене деривата. Мићовић наводи да су сви ризици које носи енергетска криза и даље на столу.

"Ризици постоје, али не постоји ништа што би сада непосредно угрозило снабдевеност и што би подигло цене. За сада је све под контролом", додаје.

Истиче да као што је премијерка Ана Брнабић рекла да је у питању политичка одлука када је реч о Србији, исто тако ОПЕК тврди да неће повећавати своје испоруке које редукује, јер сматра да би то била политичка одлука, а не одлука вођена економским интересима.

"ОПЕК+ и даље остаје на својој редукцији производње од два милиона барела – што показује да је снабдевеност тржишта стабилна", наглашава Мићовић.

"Важно је да сачувамо увоз" 

И НИС каже да су спремни да очувају снабдевање. Мићовић поручује да НИС не може у потпуности да одговори захтевима тржишта, као и да је јако битно да постоји компонента увоза.

"Треба очувати цене на том нивоу да је увоз могућ. У овом моменту скромних 20.000 тона се увози ових месеци у Србију и даје ту стабилност. Раније је то било и 50.000 или 60.000 тона", додаје.

Наглашава да је НИС преузео на себе велики део снабдевености тржишта и у кризном периоду.

"Али је важно да сачувамо тај увоз, јер једном када прекинемо и када ти деривати заврше на неком другом тржишту – неће бити тако једноставно вратити их назад и зато код формирања цена јако је битно да то буде на том нивоу који покрива трошкове увоза", објашњава Мићовић.

Нема проблема на Медитерану, довољно је деривата 

Гужва је на Медитерану, бродови стижу са свих страна. На питање колико то може да успори траспорт нафте и деривата, Мићовић каже да за сада нема никаквих проблема. 

"Понуда на Медитерану, где се снабдева и Србија сировом нафтом, а могу рећи и дериватима нафте, то је све један већи регион Медитерана и шире до Словачке, Мађарске и Аустрије – ту за сада има довољно деривата нафте", наглашава Мићовић. 

Указао је да је 5. фебруар потенцијални ризик, јер тада ступа на снагу забрана увоза деривата нафте из Русије у Европску унију.

"Тада ће се појавити један озбиљан недостатак дизела. Треба да се спремамо сви за 5. фебруар више него за овај 5. децембар, јер сирова нафта лакше некако успева да промени своје токове и да дође до Медитерана у довољним количинама", додаје Мићовић.

"Државне резерве важне ако дође до поремећаја"

Због тога су важне залихе, држава каже да су складишта пуна и да има резерви за два месеца. Када је реч о залихама нафтних компанија, Мићовић каже да су оперативне залихе формиране на нивоу четири дана просечне потрошње.

"Не успевају нафтне компаније у потпуности да управљају својим залихама као да нема кризе. Сви се труде да оптимизују те залихе како не би претрпели губитке у падајућем тржишту какво је било сад за нама", истиче Мићовић.

Објаснио је и да државне залихе не служе да преброде кризу, већ да премосте до решења и неког новог изора снабдевања уколико дође до поремећаја.

"Поремећају настаји нашом или не нашом вољом или грешком, свеједно они су могући. Због тога је важно да те залихе буду што веће и да нам дају више простора и времена да пребродимо потенцијални поремећај", објаснио је Мићовић.

Има ли проблема у транспорту Дунавом

Када је реч о транспорту нафте Дунавом, летос је било проблема, као и јесенас и из правца Словачке и из правца Констанце.

"У Констанци и даље је један хаос с обзиром да се Украјина у великој мери снадбева дизелом из Констанце, што раније није био случај. Тако да су све земеље које су на Дунаву и гравитирају снабдевање одатле имају проблем, јер је тамо проблем", наводи Мићовић.

Када је реч о водостају Дунава, каже да је довољан ниво да може да се обезбеди нормално снабдевање бродовима.

"Међутим, Дунав у догледно време неће порасти као ствари стоје, биће овакав или евентуално нешто нижи, што нас уводи у зиму када можемо лакше доћи до залеђеног Дунава. Пратићемо ситуацију у сваком случају", закључио је Мићовић.

петак, 22. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње