петак, 03.03.2023, 17:00 -> 17:18
Извор: РТС
Аутор: Јована Вулиновић
Одело (не) чини човека – јесу ли брендиране ствари и трка за лајковима најважнији тинејџерима
Да ли носе фирмирану јакну, дукс или патике – питање је које често оптерећује тинејџере. Чак и када немају услова за то, врше притисак на родитеље да им купе брендиране ствари. Друштвене мреже и трка за лајковима постали су им императив. Како их научити да одело не чини човека?
Од такмичења ко има скупљи телефон, патике или сат, дошли смо до фазе да тинејџерима постају неважни статусни симболи који су их годинама високо котирали у друштву. То, макар, кажу они са којима смо разговарали.
"Има оних који се обуку превише фирмирано и онда мисле да су много занимљиви, а заправо нису. Али сам виђала људе који коментаришу како није фора обући три различите марке на себе, него се можда обући потпуно обично", каже једна тинејџерка.
"Сматрам да није важно да носиш те брендиране и скупе ствари да би био главни у друштву, већ да је потребно да си добар човек и да бринеш више за друге", додаје њена другарица.
Њихов друг из школе каже да воли да носи брендирану одећу зато што мислим да је лепша, али да је, у суштини, небитна.
Исто мишљење деле и њихови вршњаци из Италије.
"Ја се не дружим са таквима којима је битно да се облаче фирмирано, бирам људе који су ми слични, јер те фирмиране ствари нису нешто што мене представља као особу", каже један тинејџер из Италије.
"Имамо једног таквог коме је то врло битно и који се увек хвали типа: ‘Видите какве сам патике купио’. Ја се томе смејем", наводи његов друг.
"Често деца из социјално угрожених породица инсистирају да имају одређене брендове"
Они који су са тинејџерима свакодневно, кажу да је школа место где се пре свега учи да су сви једнаки без обзира на социјални статус.
"Да у школи наставни процеси, уопште живот у школи, буде усмерен на праве вредности, да знају да њихов таленат, знање пре свега је нешто што треба да их раздваја, а не оно што носе", поручује Наташа Васић, директорка Основне школе "Дринка Павловић".
Психолози кажу да су куповању фирмираних ствари склонији ученици из скромнијих породица и они који живе у мањим срединама.
"Дешава се да деца из социјално угрожених породица инсистирају да имају одређене брендове, јер тако мисле да ће се лакше асимиловати у ту друштвену групу. У принципу, најважнији су родитељи и отворени разговори о томе да одело не чини човека", наглашава Ана Мирковић, психолог.
Друштвене мреже и лајкови императив
Шта је важно, а шта неважно – данас креирају друштвене мреже, кажу стручњаци. У њима виде кривца што се млади идентификују са онима који су тренутно популарни и рекламирају скупу одећу, па је пожеле. Тако притисак преносе и на родитеље.
"Дете износи то као тему, говори о емоцијама, тужан сам, очајан сам, не припадам, сви имају ја немам – што додатно оптерећује родитеље. Тако да они се заиста труде да то буде приоритет, а не би требало. Постоје много других ствари које треба да буду приоритет у васпитању деце и разговор заправо отвара ту тему", наводи Мирковићева.
Психолошкиња Алћести Алијата истиче да је за адолесценте јако важан један лајк или ако га неко не стави на неку њихову фотографију они се често осећају као да су изгубили важан део себе.
Да пронађу прави пут или на њему остану, стручњаци поручују тинејџерима – важно је шта носите у себи, а не шта на себи.
Коментари