недеља, 30.05.2021, 21:00 -> 21:16
Извор: РТС
Аутор: Игор Топаловић
Одлазак мига 21 – српски војни пилот се сећа лета када је авион отказао
После 58 година службе у домаћем Ратном ваздухопловсту, у пензију је отишао авион ловац друге генерације "миг 21". Направљен је у више од 10.000 примерака, а Југословенска народна армија је од 1962. купила 261.
Манифестацијом "Траг у бескрају", на војном аеродрому "Пуковник пилот Миленко Павловић" у Батајници, 21. маја у пензију је званично отишао легендарни ловац "миг 21".
У септембру 1985. године млади пилот Југословенског Ратног ваздухопловства Бориша Мандић први пут је полетео на суперсоничном авиону "миг 21" и наставио наредних 20 година уз брзину већу од два маха.
Мандић, који је пилот-инструктор, каже да су му за неког ко је веома дуго летео и обучавао млађе колеге на "мигу 21" помешана осећања у вези са пензионисањем тог типа авиона.
"Кад кажем помешана, имам сету зашто одлази у историју. Заслужено одлази у историју али ми је срце пуно среће јер га је наследио много јачи, озбиљнији и снажнији авион - 'миг 29'", истиче Мандић.
Приликом једног лета, на веома великој висини, Мандићу је отказао авион – сада се тога сећа као најлепшег тренутка.
"Мало чудно звучи, успели смо да са те врло велике висине спасимо прво тог мог студента, омладинца у првој кабини. Наравно спасио сам сопствени живот, а спасили смо и скупоцену технику, да не дође до уништења", присећа се Мандић тог драматичног догађаја.
Готово шест деценија у служби војске
Од 1962. до 1986. године набављен је 261 примерак "мига 21" у различитим верзијама. У употреби је био чак 58 година.
Педесетих година прошлог века Југославија и Совјетски Савез почели су да отопљавају односе, па је тако и ЈНА одлучила да се врати на совјетску војну технику. Велика делегација, неколико месеци провела је у Совјетском Савезу.
"Прва варијанта је била да се набаве авиони 'миг 19'. Међутим, приликом посете бази Кубенки наша делегација је сазнала да Совјетско Ратно ваздухопловство поседује авионе нове генерације, то су били авиони "миг 21", указује Огњен Ћалић из Музеја ваздухопловства.
Последњи летно способан "миг 21" у Војсци Србије изгубљен је у удесу у септембру 2020. године, када су погинула два пилота.
Петар Војиновић са специјализованог портала Танго сикс подсећа да је "миг 21" у региону још је у употреби у Хрватској и Румунији. "Хрватска је 2015. године извршила ремонт тих авиона – имала је седам својих и докупила је још пет".
Још га користе Хрватска и Румунија
"Румунија је такође модернизовала 'миг 21' на стандард "лансер Ц", али су они пре неколико година одлучили да инвестирају у своје Ратно ваздухопловство куповином авиона Ф-16", додаје Војиновић.
Ратно ваздухопловство Србије није ослабило пензионисањем "мига 21", јер је у међувремену набављено шест "мигова 29" из Русије, а недавно и четири из Белорусије.
"То су много способнији авиони који ће коначно у неком, не потпуном, али сасвим за Србију довољном опсегу бити и вишенаменски, дакле неће само носити један одређен сет наоружања", наглашава Војиновић.
Пилоти кажу да "миг 21" није отишао у пензију, већ у историју – заљубљеници ће и даље моћи да га гледају у Музеју ваздухопловства или на архивским фотографијама и снимцима.
Коментари