Одржава се од 10.03.2016 до 06.05.2016.

"Особени колориста" Стојан Аралица

У делу Стојана Аралице (1883–1980) садржи се и огледа готово целокупна историја југословенског модерног ликовног стваралаштва, чији је он непосредни сведок, као друг и пријатељ многих знаменитих уметника, а још више као учесник и активни творац многих значајних збивања и промена у њеним матичним токовима.

"Особени колориста" Стојан Аралица "Особени колориста" Стојан Аралица

Дело Стојана Аралице, у значајним прегледима историје српске уметности ХХ века, сагледава се и оцењује некако једнострано, непотпуно, у сваком случају не према заслузи, оцењује Никола Кусовац, аутор изложбе у Галерији РТС-а, у тексту каталога и додаје да „се нарочито олако прелазило и прелази се, без правог објашњења, преко вредности што их је Аралица остварио како у раном  раздобљу сликарског деловања тако и током две-три последње деценије живота и рада“.

Нешто од тих пропуста исправљено је 1973, приликом приређивања ретроспективне изложбе његових дела у Галерији САНУ, као и 2002, када је аутор предговора у каталогу те иложбе Станислав Живковић објавио монографију Стојан Аралица. Изложба уља на платну насталих у периоду од 1923. до 1979. године, приређена у Галерији РТС-а, прво је представљање стваралаштва овог сликара и графичара у већем обиму после изложбе 1973. године пред београдском публиком. На једном месту сабрано је 45 дела која се данас налазе у поседу приватних колекционара, као и неколико дела из Народног музеја, међу којима су и нека која јавност први пут има прилику да види.

У складу са естетичким захтевима времена, стваралаштво Стојана Аралице може да се сагледава кроз поједине фазе његовог уметничког развоја, које Станислав Живковић идентификује, више по месту настанка него по стилској доследности, као минхенску, париску, загребачку и београдску. Ипак, Аралица је, у суштини,  био и остао у историји југословенске уметности ХХ века изразити и особени колориста. За себе је Аралица говорио да је колориста. „Мој ликовни језик је – боја... Кад цртам, ја мислим на колорит. Боја је основно. Њоме разрешавам све своје проблеме.“ Па ипак, макар и подсвесно, он је настојао и успевао да сачува извесну структуру форме, без обзира на то што је крајем педесетих година доспео до границе на којој се она једва разазнаје. У тим годинама вредности сликарске материје, њених тактилних и хроматских садржаја надвладале су по значају остале изражајне елементе, тако да се Аралица нашао на позицијама блиским духу тада владајућих видова апстракције...

БИОГРАФИЈА

СТОЈАН АРАЛИЦА , Шкаре, Лика, 24. децембар 1883 – Београд, 4. фебруар 1980.  
Учитељску школу завршио је у Осијеку. Од 1905. радио је као учитељ у селу Брестовцу недалеко од Руме. У Минхен је, ради уметничког усавршавања, стигао 1909. и ступио у атеље сликара Хајнриха Книра, да би се наредне године уписао на тамошњу Академију, где до 1912. учи сликарство прво у класи проф. Карла Мара, а потом, од 1912. до 1914, у класи проф. Лудвига Хертериха. По избијању рата мора да се врати у Загреб, где је накратко отворио приватну школу, да би као Србин 1916. потражио уточиште у Прагу. Ту је током 1917.  усавршавао графику код проф. Августа Бремзеа и Макса Швабинског. По завршетку Првог светског рата вратио се у Загреб и запослио као шеф графичке радионице листа Новости. Током 1920. са сликаром и пријатељем Златком Шулентићем путовао је по Шпанији и северу Африке. Резултате са тог студијског путовања представили су 1921. на заједничкој изложби приређеној у Загребу. Током 1923. посетио је Италију, Фиренцу и Рим, а 1924. је отпутовао у Париз. У Паризу и Француској је остао до 1934. године. Током 1926. и 1927, непуну годину, похађао је атеље знаменитог ликовног педагога Андре Лота. Запажену изложбу радова приредио је са Милом Милуновићем, Марком Челебоновићем и Миливојем Узелцем 1931. у париској галерији Бернхајм Жен. Наредних година, када се оженио Швеђанком Карин Вестерлунд, обилазио је Азурну обалу, о чему сведоче бројни предели што их је сликао у Кану, Сен Тропеу, Кадису и околини.
По повратку у Загреб радио је као професор у IV гимназији, док је лета проводио путујући и сликајући широм Далмације. Истодобно, живо је учествовао у ликовном животу Београда, где је често излагао и деловао као члан уметничких група Облик (1934) и Дванаесторица (1937).  По избијању Другог светског рата морао је да се склони у Београд, а супруга у Шведску. По завршетку рата отпутовао је 1946. у Стокхолм и тамо поред супруге и сина остао до 1948, када су се заједно и дефинитивно преселили у Београд. Током деценија које су уследиле радио је плодно и запажено. Деловао је као члан уметничке групе Шесторица (1954). Октобарску награду града Београда добио је 1959, а Седмојулску награду Србије 1963. За дописног члана САНУ изабран је 1965, а за редовног 1968. године. Био је члан и хрватске Југославенске академије знаности и умјетности. У Оточцу је 1972. основао Фонд Стојан Аралица, да би поклоном радова 1979. била отворена и Спомен-галерија. Престижну југословенску награду АВНОЈ-а добио је 1973. а Орден за заслуге са златним венцем 1978. године.

Овде можете погледати/преузети каталог изложбе

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
17° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се