Moris Dirifle: Rekvijem

Rekvijem Morisa Diriflea izvode Elen Buvije, mecosopran, Gzavije Depraz, bas, Mari-Madlen Dirifle-Ševalje, orgulje, horovi Filip Kajar i Stefan Kaja i orkestar Lamure. Diriguje autor.

Porudžbinu za ovo delo, kompozitor je dobio 1947. godine kada je već uveliko radio na orguljskoj sviti baziranoj na melodijama iz Gregorijanskog korala. Za razliku od vokalnih deonica koje su - kako u početnoj tako i u završnoj verziji partiture poverene mecosopranu, baritonu i horu, Dirifle je načinio čak tri različite orkestracije ovog dela: za orgulje, za orgulje i gudački orkestar uz trubu, harfu ili timpane; te za orgulje i orkestar u punom sastavu.

Konačnu verziju Rekvijema, u obliku u kojem se danas najčešće izvodi, kompozitor je dovršio 1961. godine, kao delo za soliste, hor, gudački orkestar, trube i orgulje.

Dirifleov pristup tekstu, tokom devet stavova koliko sadrži njegova misa za mrtve, bio je gotovo identičan onome koji je imao Gabrijel Fore kada je komponovao Rekvijem 1889. godine: izostavio je stav Dies Irae, smatrajući ga neprikladnim za lirski i meditativni ton kompozicije, dok je - takođe po ugledu na Forea -uveo stavove Pie Jesu, In Paradisum i Libera me.

Rekvijem, koji je Dirifle posvetio uspomeni na svog oca, predstavlja kulminaciju kompozitorovog stvaralaštva. U njemu se ukrštaju raskošan harmonski jezik pod snažnim uticajem Forea, Debisija i Ravela i bogato lično iskustvo u vokalnom izrazu koje je plod Dirifelovog dugogodišnjeg bavljenja ljudskim glasom.

Urednica emisije Svetlana Matović.

 

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса