Како да се на послу слажете са било ким, чак и са тешким људима
Сви имамо колеге са којима се теже слажемо него са другима. Иако не постоји начин да утичемо на то са ким ћемо радити, постоје стратегије које можемо да применимо како бисмо се ефикасније носили са њима и свима олакшали живот, пре свега себи.

Истраживања показују да 80 одсто људи каже да ради са најмање једним ужасним колегом. Радна места су препуна људи који ће нам скакати по живцима, досађивати или иритирати нас.
Углавном окрећемо главу од оваквих проблема, мислећи да је то само посао и да нас неће бити брига када одемо кући. Али истраживања показују да једна негативна интеракција са колегом на послу има штетан утицај на наше ментално здравље и каријеру, а то не мора бити тако, сматра Ејми Гало, уредница Харвард бизнис ревије и ауторка књиге Getting Along, How to Work with Anyone, Even Difficult People.
Полазећи од бројних истраживања како се носити са специфичним обрасцима понашања, она је направила поделу од осам архетипова чије понашање изазива највише проблема колегама, у намери да дâ конкретне савете и, што је можда још важније, да разјасни понашања која запажамо код колега.
Категоризација ауторке обухвата: несигуран шеф, песимиста, жртва, пасивноагресивни колега, свезналица, терориста, пристрасни колега и манипулатор.
Пасивноагресивни колега
Ејми Гало истиче да је пасивноагресивни колега један од три типа са којим је најтеже радити. Таква особа вам једно говори, онда ради друго или се понаша као да је заиста љута, али када је питате како је, каже: „Добро сам, све у реду“.
Када се неко понаша пасивноагресивно, то вероватно не ради намерно, наглашава она. Пре ће бити да такав колега страхује због нечега. Плаше се неуспеха или одбацивања. Несклони су сукобима или се осећају немоћно.
Савет је да покушамо мало више да их разумемо и схватимо шта се крије иза таквог понашања. То разумевање можемо да искористимо како бисмо им омогућили да артикулишу своје мисли и осећања на директнији начин.
Несигуран шеф
Несигурни шефови су склони микроуправљању, а њихова недостатак сигурности нас често нагони да се стално преиспитујемо.
Једна од тактика којом се можемо одупрети је да им одмах укажемо на нешто у чему су добри. Али то мора бити нешто за шта искрено мислимо да је њихов квалитет. Да ли су добри у указивању на ризике? Да ли су добри у окупљању тима? То би требало да истакнемо и да кажемо да то ценимо.
Терориста
Овај тип колеге је невероватно изазован и Ејми Гало га упоређује са Дартом Вејдером. Особа од које очекујете да вам буде ментор, понаша се као да јој је једини циљ да вас саботира. Овакав тип особе може много да наштети нашој каријери и наруши нам самопоштовање, јер ћемо се осећати као да нисмо створени за посао који радимо.
Шта да радимо када нас неко кињи уместо да нас подстиче? Ејми Гало саветује да покажемо да смо посвећени њиховим циљевима за постизање успеха. Да покажемо да смо усредсређени на циљ. Покажимо да не угрожавамо и не претимо успеху колектива.
Не очекујмо сигуран успех
Наравно, када имамо лошу интеракцију са колегама, вероватно нам неће успети да покушавамо да утичемо на њих да промене своје понашање. Не можемо увек да контролишемо шта мисле, шта цене и како се понашању.
Можемо да утичемо једино на начин на који размишљамо о њима и на то како реагујемо на њих. Уједно и како се понашамо у међусобној интеракцији. То ће сигурно променити динамику и вероватно утицати да проблематични колега почне да се понаша онако како бисмо желели.
Дакле, закључује ауторка, за почетак треба да застанемо и размислимо, не само о начинима како да се одупремо, већ и о томе зашто имамо тако снажну реакцију на то.
Ова рефлексија ће нам помоћи да поставимо основу на којој ћемо изградити тактику којом желимо да променимо динамику и побољшамо однос са иритантним колегом.
Коментари