Читај ми!

ПАРА метода – како да организујете свој дигитални живот у четири једноставне категорије

Начин на који организујемо дигиталну архиву – од истраживања на послу, преко журки до породичних фотографија – кључно је за свакодневно сналажење. ПАРА метода је једноставан, свеобухватан, али и флексибилан систем за организовање било које врсте информација на било којој дигиталној платформи.

ПАРА метода – како да организујете свој дигитални живот у четири једноставне категорије ПАРА метода – како да организујете свој дигитални живот у четири једноставне категорије

Замислите на тренутак савршен организациони систем. Систем који вам тачно говори где да спремите сваку информацију у свом дигиталном животу – сваки документ, датотеку, белешку, дневни ред, нацрт и део истраживања – и где да их тачно пронађете када вам затребају.

Такав систем би требало да буде невероватно лак за постављање, а још лакши за одржавање. На крају крајева, само најједноставније, најлакше навике трају дугорочно.

Морао би да буде и флексибилан, да се прилагођава нашим потребама у различитим периодима живота, и свеобухватан, тако да можемо да га користимо на сваком од бројних места на којима чувамо информације – у фолдеру Моји документи на рачунару, клауд платформама за складиштење или апликацији за дигитално вођење бележака.

После више од деценије експериментисања, подучавања хиљаде ученика и обучавања професионалаца светске класе, проф. Тијаго Форте је развио такав систем. Његов ПАРА метод користе многи, од основаца до запослених у мултинационалним корпорацијама.

Чување и лако проналажење

Било да желите да сачувате одломке из књиге коју читате, гласовну белешку о занимљивој новој идеји, инспиративне цитате из интервјуа за подкаст, веб-обележиваче са корисним онлајн изворима, белешке са важних састанака или телефонских позива на послу, фотографије драгих успомена или дневних бележака, систем проф. Фортеа нуди скуп алата за чување било које информације далеко у будућност. И не само чување, већ и вешто коришћење у тренутку када нам затреба.

ПАРА метод се заснива на запажању да постоје само четири категорије које обухватају све информације у нашем животу: пројекти, области, извори и архиве (Projects, Areas, Resources, Archives).

Пре свега, имамо пројекте на којима активно радимо – краткорочне задатке (било на послу или у приватном животу) које преузимамо са одређеним циљем на уму – дизајн веб-странице; куповину новог рачунара; писање извештаја о истраживању; реновирање купатила; завршавање курса страног језика; опремање дневног боравка новим намештајем…

Имамо области одговорности – важне делове посла и живота који захтевају сталну пажњу – радне задатке, али и личне, као што су здравље, финансије, деца, ауто или дом.

Затим имамо изворе о низу тема које нас занимају или које желимо да научимо.

Коначно, имамо архиву, у којој се налази било шта из претходне три категорије што више није актуелно, али желимо да сачувамо за будућност као референцу.

И то је то, наглашава професор Тијаго Форте. Четири фасцикле највишег нивоа – пројекти, области, извори и архива – свака садржи потфасцикле посвећене сваком конкретном пројекту, области одговорности, извору и архиви у нашем дигиталном простору.

Једноставна организација за сложен живот

Можда је тешко поверовати да се сложен, савремени људски живот може свести на само четири категорије. Можда изгледа као да има много више посла него што може да стане у тако једноставан систем. Али то је управо поента, наглашава Форте. Ако вам је организациони систем сложен као и живот, онда ће његово одржавање на крају одузимати много више времена и енергије.

У школи су нас учили како да категоризујемо белешке, материјале и градиво које учимо према предметима, као што су математика, историја или хемија. Исти приступ смо заузели и у одраслом добу. Наставили смо да категоришемо своје документе и фајлове према невероватно широким темама.

Усред напорног радног дана, док покушавамо да завршимо обавезе, апсолутно немамо времена да претурамо по разним фолдерима како бисмо пронашли чланак који смо сачували пре шест месеци. Зато је много боље да их организујемо према пројектима и циљевима којима смо посвећени.

Када седнете да радите на пројекту графичког дизајна, на пример, биће вам потребне све белешке, документи, средства и други материјал у вези са тим пројектом на једном месту и спремни за рад.

Међутим, већина људи има праксу да рашири сав релевантан материјал који им је потребан за рад на десетак различитих места, што значи да морају да потроше пола сата да их лоцирају пре него што уопште могу да почну.

Како се побринути да сав материјал за сваки пројекат или циљ буде на једном месту? Тако што ћемо га најпре тако организовати, наглашава професор Тијаго Форте. На тај начин ћемо тачно где нешто да ставимо и где ћемо га пронаћи.

уторак, 22. април 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом