Временска прогноза и апликације – када и зашто могу да погреше
Талас летњих температура је већ кренуо, следе и тропске ноћи. На све то нас упозоравају, између осталих, и апликације за временску прогнозу.
Стручњаци наводе да је тешко прогнозирати да ли ће наступајуће лето бити најтоплије досад, јер смо на његовом почетку – и да треба да прође неко време. Програмер Дејан Лекић, гостујући у Београдској хроници, рекао је да апликације, у смислу тачности прогнозе, наравно – могу да погреше.
„Све те апликације које ми имамо на мобилним телефонима или им приступамо преко интернета, користе различите изворе. Ти извори су у ствари резултати различитих метеоролошких модела које израђују институције на националном нивоу, дакле, метеоролошки сервиси, или паневропске институције као што је Европски центар за краткорочну прогнозу.
Такође, постоје приватни сервиси који на основу математичких модела и других модела израђују ове прогнозе. Дакле, када би упоредили на неком ширем плану, ви бисте видели да су резултати мање-више врло слични”, рекао је Лекић.
Наглашава да се у метеорологији, температура мери према правилима струке, у хладу и на одређеној висини, уз опаску да је најбољи показатељ временских прилика ипак – субјективни осећај.
Програмер објашњава да су апликације за временску прогнозу све популарније зато што из године у годину бележимо повећање годишњих просечних температура а људи наравно, желе да буду на опрезу и информисани.
Временска прогноза и вештачка интелигенција
Програмер каже да апликације функционишу тако што, на неки начин, мешају податке који су последица мерења у овом тренутку или у протеклих неколико сати, и онога што модели метеоролошки који су врло комплексни физичко-математички модели, дају као прогнозу.
Разни типови вештачке интелигенције користе се у покушају да унапреде временску прогнозу.
„Код нас је то у повоју, ради се на неким институтима и неки резултати показују да има наде да то побољша. Вештачка интелигенција не може ништа да направи у физичком свету још увек. Али може да, наравно, доведе и у заблуду. Сви они који данас развијају, то су четири највеће компаније које нећу рекламирати, они врло пазе да не оде цела та ствар у том смеру, јер би то била веома лоша реклама и за њих саме”, објаснио је Дејан Лекић.
Истиче да људи, као и на било ком другом тржишту, тако и на тржишту апликација, треба да ураде добру процену и избор.
„Дакле, једноставно, на основу личног искуства треба проценити која апликација даје најбоље резултате и онда њој највише веровати“, закључио је гост Београдске хронике.
Коментари