Вештачка интелигенција у школи: ChatGPT ради домаће задатке
Софтвер који користи вештачку интелигенцију ChatGPT пише писмене задатке у школама и решава домаће задатке. Да ли би то требало користити или забранити? Да ли је то помоћ или ризик? И шта раде у немачким школама?
„Живимо у временима промена и изазова, али сигуран сам да ће наш цар да нас води кроз ова тешка времена.“ Та реченица стоји на великом монитору у једној учионици у Гимназији краљице Каролине у Франкенталу на западу Немачке. Није је написао неки савременик цара Вилхелма II, а ни неки ученик, већ програм вештачке интелигенције ChatGPT.
Задатак је смислила наставница Карин Рајсер-Мала. Чет-бот напише говор – ђаци га анализирају. „Циљ је да се ученици према томе поставе критички и конструктивно“, каже Рајсер-Мала. У следећем кораку, они би требало заједнички да прилагоде говор тако што ће га допунити својим историјским сазнањима. Многи делови текста могу да се замене, кажу ђаци.
Директор школе: строга забрана нема смисла
Гимназија у Франкенталу предњачи у коришћењу чет-ботова. Крајем прошле године наставница Рајсер-Мала разговарала је с ђацима о тим програмима јер је, каже, постало јасно да се међу њима ионако шири та дигитална иновација. Постоји опасност, нарочито код млађих ученика, да искључе „сопствено размишљање“ и да садржаје једноставно преузимају.
Како би школа требало да се опходи са шансама и ризицима које доноси вештачка интелигенција? О томе се дискутује већ два месеца, потврђује директор школе Кристијан Бајер. И јасно је, каже, да строга забрана нема смисла: „Морамо да се прилагодимо“.
Однос према програму ChatGPT још увек је веома различит, али неки, па и наставница Рајсер-Мала, у томе виде потенцијал за наставу. Нема смисла, каже једна ученица, да се домаћи задатак пише уз помоћ вештачке интелигенције – „наставници знају како ја пишем“. Један ученик додаје: „Занимљиво ми је да видим где су границе вештачке интелигенције и одакле човек мора да почне да користи своје сопствено знање“.
Веома напредан ChatGPT
ChatGPT постао је веома популаран још откако је у новембру прошле године пуштен у јавност. То је чет-бот који се заснива на машинском учењу, што је један сегмент вештачке интелигенције. Трениран је с великом количином текстова како би могао да одговара као људски саговорник. Сматра се да је тај програм фирме "Open AI" који кошта милијарде, веома напредан.
Однедавно се расправља о његовим последицама по школе, а то ће бити тема и на предстојећој Конференцији министара образовања немачких покрајина. Некакву забрану тог чет-бота готово је немогуће контролисати и спроводити, каже берлинска сенаторка за образовање и председница Конференције министара Астрид-Сабине Бусе.
„Како контролисати то којим се изворима ђаци користе док раде домаће задатке? Школа је одувек била систем који учи. То мора да се покаже, а и показаће се, и у новој нормалности света у којем вештачка интелигенција игра све већу улогу. Та појава се мора узети у обзир у настави и она мора критички да се прати“, каже Бусе.
„То има особине револуције“
Сигурно је да ће ChatGPT да промени и наставу. „То има особине револуције“, каже Дорис Веселс, професорка економске информатике на Вишој струковној школи у Килу. Она се, између осталог, бави и последицама вештачке интелигенције у области образовања. „Читав процес писања, и то не само у школи, промениће се кроз моћна средства као што је ChatGPT“.
Чет-бот може да служи, пре свега, као извор инспирације, као партнер у писању који подстиче креативност, каже Веселс. То би у настави значило да су ученик и вештачка интелигенција нека врста тандема. Али, корисници би требало да провере исправност тврдњи које генерише програм, јер он „халуцинира“ – пише дакле и фиктивне тврдње, а затим и своје одговоре на њих. Зато и даље остаје важно познавање чињеница. „Ученици и учитељи морају да читају генерисане текстове као стручњаци и да проверавају њихов садржај“, каже Веселс.
Границе вештачке интелигенције
Као и председница Конференције министара образовања Бусе, и Дорис Веселс се изјаснила за то да се програми као што је ChatGPT, у зависности од узраста, интегришу у наставу. И искуства с вештачком интелигенцијом показала су да је бесмислено чисто репродуковање знања – дакле научити напамет, а онда заборавити.
Ипак, и промене у настави кроз вештачку интелигенцију имају своје границе, каже Веселс. „Коришћењем програма ChatGPT постаје јасно да је наша интуиција, дакле осећај на основу нашег животног искуства, велико богатство. Тога ми људи морамо да будемо свесни, то вештачка интелигенција никада неће моћи да нам надокнади.“
И у Гимназији краљице Каролине у Франкенталу наставници и ученици препознају границе вештачке интелигенције. Директор гимназије Бајер прича о томе једну анегдоту: у децембру је затражио од чет-бота да напише за школу божићну честитку. Настао је добар текст о потешкоћама у образовним установама за време корона-пандемије. Након тога, чет-бот је требало да напише говор и за завршну матурску свечаност. „Он је, Богу хвала, био јако лош“, каже Бајер. „Апстрактан и површан.“ Јер, ChatGPT нема животног искуства.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар