Читај ми!

Европљани ће моћи да користе телефон током лета авионом

Режим рада у авиону више неће морати да се укључује на мобилним телефонима на летовима у Европској унији, захваљујући новој законској регулативи коју је усвојила Европска комисија. Такође ће бити дозвољено да се 5Г технологија инсталира у авионе како би путници током лета уживали у несметаној комуникацији.

Европљани ће моћи да користе телефон током лета авионом Европљани ће моћи да користе телефон током лета авионом

Прве поруке које путници у авиону добију пре полетања је да искључе своје телефоне или их ставе у „режим рада у авиону“. Али ускоро то упозорење неће добијати. Европска комисија ће одредити специфичне фреквенције нове 5Г мреже које ће омогућити мобилним телефонима да остану повезани током лета.

У пракси, ова одлука ће дати овлашћење авио-компанијама да дозволе клијентима да упућују и примају телефонске позиве, текстуалне поруке и користе податке на исти начин као што би то чинили на земљи, наводи Европска комисија. Услуга ће бити доступна уколико је авион опремљен посебном мрежном опремом, такозваним пикоћелијама, које повезују мрежу у авиону са земаљском преко сателита. „Небо више није граница када су у питању могућности које нуди супер-брзо повезивање великог капацитета“, рекао је у саопштењу Тиери Бретон, комесар за унутрашње тржиште.

Тренутно, прописи налажу путницима да искључе своје мобилне телефоне или активирају режим рада у авиону пре полетања и током целог лета. Ова пракса је безбедносна мера за избегавање сметњи у електронским и телекомуникационим системима авиона. Повезивање на интернет преко бежичних уређаја као што су мобилни телефони, таблети и лаптопови могуће је само преко интерне вај-фај мреже коју авио компанија нуди, обично као плаћену услугу.

Међутим, Европска комисија ће сада омогућити специфичан фреквентни опсег за употребу 5Г мреже чији домет неће ометати ниједан од електронских уређаја у авиону, тако да путник може да држи свој паметни телефон укључен у сваком тренутку. Мрежа ће, међутим, радити само на малим висинама и у повољним временским условима. Поред тога, капетан авиона може наредити да се мобилни телефони искључе у било ком тренутку, ако сматра да је то потребно.

Европска комисија је увела и иновације за друмски транспорт, где ће вај-фај са фреквентним опсезима од пет гигахерца моћи да ради у аутомобилима, аутобусима и другим превозним средствима. Мера ће ступити на снагу 30. јуна 2023. године „најкасније", наводи институција.

Сигурно, али не и бесплатно

Путници ће у авиону моћи да користе своје телефоне, али то не значи да ће услуга бити бесплатна. Компаније за мобилне телефоне и авио-компаније ће вероватно наплаћивати посебну тарифу, јер веза може укључивати повезивање на мреже из више земаља, стварајући трошкове роминга. Поред тога, авио-компаније ће морати да уложе знатна средства за опрему која омогућава повезивање земаљских мобилних мрежа са авионом у лету.

Мера је изазвала контроверзе када су објављени први планови за њено спровођење. 2020. године, америчка Федерална комисија за комуникације одбацила је планове за омогућавање гласовних услуга и размене података током лета преко мобилних бежичних фреквенција, наводећи снажно противљење, које су подржали и пилоти и кабинско особље авиокомпанија у страху за сигурност лета и националну безбедност.

Страхови у погледу безбедности лета

Почетком године, главне авио-компаније Сједињених Држава упутиле су заједничко писмо упозорења које су упутили главним регулаторним телима за ваздухопловство и Белој кући. Упозорили су да ако оператери укључе 5Г мрежу у близини аеродрома, могу да угрозе безбедност хиљада летова. Фреквенције које користе нове мреже могу да ометају ону којом авиони мере висину, што може довести до катастрофалних несрећа. „Емирејтс“, „Ер Индија“, „Луфтханза“, „Бритиш ервејз“ и „Јапан ерлајнс“, између осталих, најавили су отказивање и промене летова за САД из овог разлога.

У Европи је, међутим, другачија ситуација. Фреквенцијски опсези су већи, а нема опасности од сметњи. Европске власти и институције за ваздушну безбедност већ више од две године раде на спречавању било каквих мешања сигнала.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 25. новембар 2024.
12° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње