Соко-робот „брани“ авионе у ваздуху
Авиони и птице деле небо од првог лета 1903. године. Судари птица и авиона узрок су смрти хиљада птица сваке године. Такви инциденти такође могу довести до оштећења авиона, као и одлагања и отказивања летова, што Међународну организацију цивилног ваздухопловства кошта 1,4 милијарди долара сваке године.
Тимови задужени за животиње на простору аеродрома тренутно користе низ средстава за одвраћање птица, као што су дронови и птице грабљивице укључујући соколе.
Међутим, гајење и обука сокола није јефтино. Универзитет Гронинген у Холандији развио је сокола-робота названог Фалкон, који би могао да буде решење.
Направљен од фибергласа и експандираног полипропилена (ЕПП), робот Фалкон има распон крила од 70 центиметара, опонаша покрете великог и моћног сокола, и показао се веома ефикасним у одвраћању птица у недавно објављеној студији.
Контролисана са земље, птица има пропелер на сваком крилу, као и камеру, како би омогућила што бољи преглед.
„Током серије тестова спроведених 2019. године у области око града Воркума у Холандији, робот Фалкон успео је успешно да одврати сва јата птица у року од пет минута од почетка свог лета, при чему је 50 одсто локација очишћено у року од 70 секунди", рекао је Ролф Стормс, један од аутора извештаја са тих испитивања.
У поређењу са дроном, показало се да је робот Фалкон, који има тежину од 0,245 килограма боље решење, при чему је дрон успео да уклони само 80 одсто птица за исто време.
„Постоји потреба за новим методама које успешно одвраћају птице. Једна од њих је робот Фалкон, који је успешно очистио сва поља од чворака, врабаца, врана, галебова који су побегли и нису били опасност за ваздушни саобраћај", наводи се у извештају објављеном у часопису Journal of the Royal Society Interface.
Робот Фалкон био је ефикаснији од дрона, а аутори су приметили да је он „практично решење са особинама живих предатора, али без њихових ограничења".
Једина мана овог пројекта је да се летови робота не могу одвијати током кише и јаког ветра, а лет робота Фалкона не може да траје дуже од 15 минута, јер толико траје батерија. Вођен је командама обучених пилота, што такође захтева додатне капацитете.
Коментари