Савети лекара: Да ли знамо шта стављамо на лице и тело?
Како бирате крему, шампон, купку, млеко за тело? Да ли се саветујете са стручњацима или вам се само на основу рекламе чини да је тај производ прави избор за вас? Оваку куповину најпре ће осетити ваша кожа. На ова и многа друга питања, одговарао је мр Стеван Благојевић, заменик директора Институту за општу и физичку хемију.
Питајте лекаре: saveti.lekara@rts.rs
Крема, шампон, купка, млеко за тело, како да знамо да ће баш тај производ одговарати нашој кожи?
Последњих 20 година све козметичке куће улажу значајна средства у истраживање и развој и на тај начин покушавају да прилагоде производе (функционални производи) различитим типовима коже. Дакле, пажљиво читајте шта пише на етикетама и декларацијама производа и размислитие шта заправо желите да постигнете њим.
Где најчешће грешимо?
Грешке настају када не познајемо довољно себе или не желимо да признамо себи да имамо кожу и косу одређеног типа, па купујемо производе који нису намењени нама. Такође, често грешимо ако слушамо приче (комшија, пријатеља) о неком производу, јер је њима одговарао. Знајте да то не значи да ће и Вама одговарати.
Неретко купујемо производе на основу рекламе? Да ли саветујете такву куповину?
Рекламирање козметичких производа свакако утиче на бољу продају. Рекламе се и снимају са циљем – привлачење пажње и куповина производа. Неспорно је да су засноване на истинитим тврдњама, али се стиче утисак да су ефекти рекламираног производа приказани у најбољем светлу. Последица тога је реченица „па не ради као на реклами“. У сваком случају саветујемо куповину производа који су намењени решењу ваших жеља и очекивања, али посаветујте се са стручњацима.
Како онда да бирамо, шта да гледамо на кутијама?
Сви нови прописи у ЕУ, САД, Јапану имају две значајне ставке – Информисаност, безбедност – потрошача. Дакле на кутијама морамо проучити намену производа, ко сме и када да га користи и евентуалне специфичности производа. Практично само добро информисан потрошач је задовољан потрошач, јер је он добио оно што је и желео.
Да ли се мушка и женска козметика разликују? По чему?
Одговор на ово питање има два дела. Ако се говори о производима за основно одржавање личне хигијене (течни сапун, шампон) у том случају нема разлике јер се ради о производима који имају само основну улогу, чишћење површине коже или косе. Међутим, када је реч о функционалним производима, као што су рецимо креме за уклањање бора, целулита или шампони за неке посебне намене (бојена коса, слаба коса) наравно да постоје разлике, а оне потичу од разлике у самој структури коже и косе мушкараца и жена. На пример, мушка крема за уклањање бора има више активних компоненти, шампони намењени женама са бојеном косом су значајно другачији и богатији од шампона који користе мушкарци.
Каква је веза између физичке хемије и козметике?
Нема дилеме да је физичка хемија срце сваког козметичког производа. Део физичке хемије (колоидна хемија) је основа стабилизације сваке козметичке формуле. Она одређује како се из базне рецептуре прелази у функционалну, како систем постаје стабилан и какво дејство има. Наравно, физичка хемија увек има помоћ фармацеута и лекара, који добро познају границе појединих компоненти и они су увек онај прави сарадник који каже довољно је те и те компоненте. Када постоји било каква тврдња да се утиче на било коју функцију организма, доктори се укључују (најчешће дематолози) који провере ту тврдњу (на пример, ако пише „шампон пере косу“, ту тврдњу не проверава доктор, али ако пише „шампон подстиче раст косе“ онда је то физиолошко дејство на длаку и ту се укључују доктори).
Шта све правите на Институту за општу и физичку хемију? Колико су ти производи доступни грађанима?
ИОФХ годинама контролише производњу две велике домаће фабрике детергената, козметике и средстава за одржавање личне хигијене. Такође дуги низ година производимо „дијабет 2“, који се продавао у апотекама, а намењен је регулисању нивоа шећера у крви. Променом закона који се односе на регистрацију таквих производа покренули смо законску процедуру, тако да очекујемо да се у кратком временском року тај производ врати потрошачима.
Питајте лекаре: saveti.lekara@rts.rs
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар