Пад туристичког промета у свим медитеранским земљама, Србија такође слабија него прошле године
Све медитеранске земље бележе пад туристичког промета. Многи некада верни гости ове године су одустали од путовања. На одлагање путовања утичу и екстремне температуре и пожари.
У јеку смо туристичке сезоне, али ипак у њеној другој половини па смо у прилици да проанализирамо ситуацију, како протиче сезона, какви су трендови, шта можемо очекивати, за Дневник је говорио Александар Василијевић, председник Удружења хотелијера и ресторатера Србије, Александар Василијевић..
Подаци кажу да је домаћих туриста мање за један одсто, страних за 0,8 одсто, а да је број ноћење мањи за око два одсто. Шта кажу ваше чланице и каква је ситуација у вашем хотелу?
– Сад је јек сезоне за планине и море, а градске средине већ уназад много година имају слабије резултате у јулу и августу, поготову у августу. Људи углавном одмор користе у августу па самим тим имате много мање пословних активности а самим тим и мање гостију који долазе из пословних разлога. Ако се вратимо месец дана уназад, имали смо врло ровит јул где су првих дана биле велике врућине а онда су уследиле три неделе нестабилног времена.
Како се људи углавном одлучују на такозвани „ласт минут“ па резервишу смештај у последњем тренутку, па кад виде да је време лоше одустају од путовања. У ЕУ је криза путовања већ две године. На пример многи Немци ове године нису отишли ни на зимовање ни на летовање.
Управо сам сазнала да на грчким острвима су авиони пуни, пуни су бродови туриста који долазе али да је мала потрошња у ресторанима. Изгледа да сада туристи бирају смештај у апартманима у којим се и хране или поједу нешто са ногу. Како је код нас?
– Конкретно у Србији су угоститељске услуге хране и пића поскупеле за 10-11 одсто док су цене смештаја на прошлогодишњем нивоу. Питање је за угоститеље колико је то реално.
Наравно, цена радне снаге у угоститељству сваке године расте али су гости постали веома сензитивни поготову на храну и пиће па се снабдевају у супермаркетима, кувају сами, немају три оброка дневно него два. Самим тим све то утиче на потрошњу.
Каква је ситуација са пословним путовањима? У хотелима високих категорија углавном одседају пословни људи и то они високо позиционирани у својим компанијама.
– Ове године Београд није на прошлогодишњем нивоу. Регион је дошао мање него што је очекивано. Највише имамо гостију из Турске и Израела и наравно Руса јер смо ми тренутно једина европска дестинација која има директан лет до Москве.
Хотелијери се буне против букинга, кажу да им обарају цене па је неколико хиљада европских хотелијера потписало неку врсту петиције против букинга. Јесу ли и наши хотелијери потписници?
– Покушавају да буду у тој групи, али ја ћу вам рећи веома просто да свако има избор да ради са букингом или да не ради. Ја не видим да они имају неких основа за то зато што је то слободан избор и ако нису задовољни са букингом не треба са њим ни да раде. Ово је тржишна утакмица.
Оно у чему се слажу готово сви туристички радници, хотелијери и угоститељи, а то је да од ове године не треба превише очекивати, никакве рекорде. Нека буде као прошла и пуна капа.
Коментари