Нова студија: Једна врста бактерије у устима „топи“ канцер

Људи са карциномом главе и врата имају боље исходе лечења, ако је у њиховој усној дупљи присутна фузобактерија. Научници су утврдили да уобичајена врста бактерија у устима може учинити да се одређени типови карциноми „истопе“.

Нова студија: Једна врста бактерије у устима „топи“ канцер Нова студија: Једна врста бактерије у устима „топи“ канцер

Истраживачи Краљевског колеџау Лондону кажу да су били „брутално изненађени" када су открили да фузобактерија – врста бактерије која се обично налази у устима – изгледа има способност да убије одређене врсте рака.

Према једној студији, људи са карциномом главе и врата за које је утврђено да имају ову бактерију, имају много боље резултате лечења. Истраживачи сада истражују тачне биолошке механизме ове утврђене везе.

Др Мигел Реис Фереира, главни аутор студије и консултант за рак главе и врата, рекао је да је фузобактерија способна да „убије рак".

„Оно што смо открили је да овај мали организам изазива бољи исход терапија на основу нечега што ради унутар ћелија рака. Тако да тренутно тражимо тај механизам и требало би да то буде тема за нови рад, врло брзо у будућности", каже др Фереира.

„Ово истраживање открива да ове бактерије играју сложенију улогу него што је раније било познато у њиховом односу са раком – да у суштини топе ћелије рака главе и врата. Међутим, овај налаз треба да буде уравнотежен њиховом познатом улогом у погоршању карцинома попут оних у цревима", додао је.

Очекиван је другачији исход истраживања

Научници су користили моделирање како би идентификовали које бактерије могу бити од интереса за даље истраживање. Затим су у лабораторији проучавали ефекат бактерија на ћелије рака и извршили анализу података о 155 пацијената са карциномом главе и врата чије су информације о тумору достављене у базу података Cancer Genome Atlas.

Академици су у почетку очекивали другачији исход, јер су претходна истраживања повезала фузобактерију са прогресијом рака црева.

У лабораторијским студијама, истраживачи су ставили одређене количине бактерија у петријеве посуде и оставили их неколико дана. Када су се вратили да прегледају ефекат бактерија на рак, открили су да су ћелије рака скоро нестале.

Открили су да је дошло до смањења броја живих ћелија рака у ћелијама рака главе и врата за 70% до 99% након инфицирања фузобактеријом.

Анализа података о пацијентима показала је да су они са фузобактеријом унутар рака имали боље шансе за преживљавање у поређењу са онима који нису. Присуство ових бактерија код осона са карциномима главе и врата била је повезана са смањењем ризика од смрти од 65% у поређењу са пацијентима чији карциноми нису садржали бактерије.

Истраживачи се надају да би ово откриће могло да помогне у лечењу пацијената са раком главе и врата, који укључују рак уста, грла, говорног апарата, носа и синуса.

Стручњаци су рекли да је било мало напретка у терапији рака главе и врата у последњих 20 година, па се надају да би ново откриће могло довести до ефикаснијих третмана у будућности.

Тренутак „еуреке“

Др Реис Фереира је рекао да је тим истраживача, пре лабораторијског рада, очекивао да ће фузобактерије подстаћи ове врсте рака да расту или их учинити отпорнијим на радиотерапију. Али заправо су открили да „на крају неколико дана само потпуно уништава рак“.

Др Ањали Цхандер, виши клинички истраживач на Краљевском колеџу у Лондону, други главни аутор студије, рекла је: „Наши налази су изванредни и веома изненађујући. Имали смо тренутак еуреке".

„Поносни смо што подржавамо револуционарно истраживање које су спровели др Мигуел и др Ањали, а које има за циљ да побољша наше разумевање рака главе и врата и развије ефективније третмане”, изјавила је Барбара Касуму, извршна директорка организације „Гајс кенсер черити" која је помогла у финансирању студије.

субота, 27. јул 2024.