Огроман дисбаланс енергије откривен на Сатурну – шта то значи за Земљане

Научници су открили да је на планети познатој по својеврсном прстену, у току велика сезонска неравнотежа. Ово откриће означава прекретницу у нашем разумевању времена и климе на планетама, гасним џиновима, њихове дугорочне еволуције и промена које су у току.

Огроман дисбаланс енергије откривен на Сатурну – шта то значи за Земљане Огроман дисбаланс енергије откривен на Сатурну – шта то значи за Земљане

„Ово је први пут да је глобална енергетска неравнотежа у сезонским размерама примећена на гасном гиганту“, каже физичар Лиминг Ли са Универзитета у Хјустону. Снажна светлост Сунца која струји кроз Сунчев систем прожима све што погоди својом енергијом. Енергију планете такође могу да изгубе хлађењем, или топлотном зрачењем...

У случају гасовитих џиновских планета, укључујући Сатурн, постоји и извор енергије дубоко у планети, који утиче на климу.

Тим који је предводио стручњак за атмосферске феномене научник Шинуе Ванг са Универзитета у Хјустону проучавао је податке летелице „Касини" о Сатурну да би испитао његову светлосну енергију када су приметили нешто занимљиво. Разлика између количине енергије коју апсорбује у поређењу са количином енергије коју емитује може варирати до 16 процената, са флуктуацијама које су у складу са годишњим добима на планети.

Откриће, како су установили истраживачи пажљивијим прегледом, има везе са тим – колико је Сатурн удаљен од Сунца у одређеном тренутку. Сатурнова орбита није савршено кружна; заправо је елиптична – својство које се зове ексцентрицитет, што доводи до варијације удаљености од скоро 20 процената у смислу удаљености од Сунца.

Када је ближе, Сатурн прима далеко више зрачења од Сунца него када је удаљенији, што резултира сезонским енергетским дисбалансом.

Ово је сасвим другачије од начина на који Земља функционише; ми не доживљавамо такав стрми контраст.

„У тренутним моделима и теоријама атмосфере, климе и еволуције гасних гиганата, претпоставља се да је глобални енергетски ниво –  уравнотежен. Али верујемо да наше откриће ове сезонске неравнотеже енергије захтева поновну процену тих модела и теорија" објашњава Ванг.

То би могло да значи да би Сатурнова неуравнотежена енергија могла да игра досад непрепознату улогу у стварању огромних, конвективних олуја које иду дубоко у атмосферу, и да би слични процеси могли бити у игри и на другим гасним дивовима, као што је Јупитер.

Такође, ово запажање би научницима могло помоћи да мало боље разумеју временске прилике на Земљи, где је енергетски дисбаланс далеко мање значајан, али ипак не без утицаја.

Неравнотежа других планета

Планете као што су Нептун и Уран су недовољно испитане у смислу унутрашњости и дешавања на релацији са спољашношћу, те су још мистерија за нас људе.

„Наши подаци сугеришу да ће и те планете имати значајне енергетске неравнотеже, посебно Уран, за који предвиђамо да ће имати најјачу неравнотежу због свог ексцентрицитета орбите и веома великог нагиба. Оно што сада истражујемо ће идентификовати ограничења у тренутним запажањима и формулисати проверљиве хипотезе које ће користити тој будућој водећој мисији", каже Ванг.

Истраживање је објављено у часопису Nature Communications.

четвртак, 27. јун 2024.