Једите сир, и бићете срећнији – посебно у познијим годинама

Опсежна генетичка анализа је открила да људи са бољим менталним здрављем имају тенденцију да живе дуже и здравије, а одређене навике, као што је конзумирање већих количина сира, могу играти значајну улогу у том ефекту.

Истраживачи у Кини нису прочешљали гене милиона Европљана само да би показали да је „гауда” добра ствар, али то је један од резултата студије који привлачи посебну пажњу.

Бројне раније студије посматрања су откриле да срећа може утицати на то како особа стари, чак и више од пушења. Нова студија користила је аналитичку методу познату као Менделска рандомизација, која је драгоцено средство за истраживање фактора који утичу на наше гене и доводе до одређених здравствених исхода.

У осам различитих скупова података о популацији у Европи, од којих сваки укључује између 38.000 и 2,4 милиона појединаца, истраживачи су пронашли потенцијалне доказе о томе шта је узрок за боље ментално здравље, мерено задовољством животом и добрим расположењем, али и стања као што су неуроза и депресија. Студија је дошла до података о томе шта може помоћи да живите дуже и здравије.

„Наша студија нуди охрабрујуће доказе да је побољшање менталног стања одржив пут до здравог старења, без обзира на социоекономски статус појединца“, закључују аутори.

Тим научника је истражио који фактори могу бити покретачи узрочности између менталног благостања и здравог старења, укључујући пушење, стил живота, употреба лекова, вежбање, количина мишићне масе, присуство болести, попут дијабетеса и рака.

На сцену ступа – сир

Резултати прикупени од 33 особе, показали су да су они који су изјавили да једу више сира и воћа имали више оцене менталног благостања.

Конзумирање више сира побољшава позитиван утицај на здравље и животни век за 3,67 одсто, а рецимо пушење цигарета је показало да за 4,56 одсто има негативан утицај на факторе здравља. Редовно конзумирање воћа бележи позитиван утицај за 1,96 одсто.

Занимљиво је да су истраживачи открили да је време проведено у гледању телевизије, фактор животног стила са највећим негативним утицајем на здравствене факторе током старења: То је утицај од 7,39 процената.

Упркос томе што је „премошћивање јаза између менталног и физичког здравља веома сложен посао и да ниједна студија не може узети у обзир сваку могућу променљиву која би могла да утиче на наше здравље током старења, аутори овог новог истраживања тврде да је њихова студија „педантна и исцрпна“ у разматрању могућих утицаја, барем међу људима европског порекла.

Биће потребна даља истраживања како би се размотрило – зашто конзумирање сира може имати тако велики утицај на здраво старење, у поређењу са, рецимо, једењем воћа.

Иако се храна са високим садржајем масти често сматра лошом за људско здравље, студије сугеришу да умерено конзумирање млечне масти може смањити холестерол и смањити ризик од кардиоваскуларних болести и смртности од свих узрока, преноси портал Science Alert.

Млечни пуномасни производи попут сладоледа, повезани су са лошијим менталним здрављем, али неке врсте сира могу имати другачије ефекте, када се налазе на јеловнику особе која има добро избалансирану исхрану.

У недавној студији у Јапану, на пример, већа потрошња сира повезана је са бољом когнитивном функцијом, а нека друга истраживања сугеришу да сир може стимулисати допаминске путеве у мозгу, што доводи до осећаја задовољства.

Студија је објављена у часопису Nature Human Behavior.

недеља, 23. јун 2024.