Потенцијална катаклизма из свемира, хиљаде астероида близу Земље још нисмо открили

Један од Насиних практичних задатака је планетарна одбрана, што у основи значи праћење астероида који би потенцијално могли да погоде Земљу и изазову огромну штету. Међутим, то је лакше рећи него учинити.

Астероиди не емитују никакву светлост, па је једини начин да се детектују када се сунчева светлост одбије од њихове површине и стигне до једног од многобројних телескопа који посматрају небо.

Последњих неколико година све је више специјално осмишљених телескопа „ловаца на астероиде“. До краја августа 2023. више од 32.000 астероида примећено је близу Земље.

Напори да се открију и прате више су него импресивни. Више од 405 милиона посматрања аматерских и професионалних астронома послати су у „Minor Planet Center“, један од кључних центара за планетарну одбрану.

У стању да уништи цео град

Сада иде узнемирујући део. Од 32.000 астероида близу Земље, више од 10.000 је пречника 140 метара. Уколико би неки од њих погодио Земљу, био би у стању да збрише читав град.

Поређења ради, астероид који је погодио округ Чељабинск у Русији 2013. године и повредио више од 1.500 људи имао је пречник тек 20 метара.

Седам пута већи астероид био би далеко разорнији и сасвим сигурно ударио у тло, за разлику од оног у Чељабинску који се дезинтегрисао у ваздуху.

Ако падне на град или густо насељено подручје, такав астероид би могао да потенцијално убије милионе људи. За сада, срећом, не знамо ни за један од тих 10.000 астероида пречника 140 метара који су на путањи да погоде Земљу.

Половину још нисмо открили

Међутим, оно што је посебно узнемирујуће је што Насини планетарни стручњаци процењују да нисмо открили ни половину астероида те димензије који су близу Земље.

Процењују да има више од 14.000 астероида пречника 140 метара које још нисмо открили. И један од тих би могао да буде на путањи да се судари за Земљом.

Можда још страшније јесте што су процене да постоји још 50 астероида пречника једног километра које такође тек треба да откријемо.

Астероид те величине могао би да буде катастрофалан по људску цивилизацију, мада не баш у размерама попут оног који је збрисао диносаурусе, чији је пречник, како се процењује, био 10 километара.

петак, 17. мај 2024.