Откривен позадински шум свемира – научници први пут чули црне рупе

Научници су први пут приметили благе поремећаје изазване кретањем црних рупа које благо стежу и растежу све у универзуму.

Тврде да могу да „чују“ гравитационе таласе ниске фреквенције – поремећаје у гравитационом пољу који наизменично сабијају и растежу простор-време кроз који пролазе, а шире се слично као што се таласи шире водом и стварају их огромни објекти који се померају и сударају.

„Ово је заиста први пут да имамо доказе о овом померању на нивоу читавог универзума“, каже кодиректорка Северноамеричке нанохерцне опсерваторије за гравитационе таласе, Маура Маклафлин.

Алберт Ајнштајн је предвидео да када се огромни објекти крећу кроз простор и време – стварају поремећаје који се крећу кроз читав свемир.

Научници некада називају те поремећаје позадинском музиком универзума.

Иако су 2015. године доказали да је Ајнштајн био у праву, досадашње методе, међутим, могле су да ухвате те таласе у високим фреквенцијама, објашњава астрофизичарка са Универзитета Јејл Кијара Мингарели.

Поремећаји који се детектују на вишим фреквенцијама долазе од специфичних догађаја, када се релативно мање црне рупе и мртве звезде сударе. За ово откриће 2017. је додељена Нобелова награда, а оно је омогућило нову врсту истраживања свемира – астрономију гравитационих таласа. До данас је регистровано стотинак догађаја који су створили гравитационе таласе.

У новом истраживању, научници су тражили таласе на много нижим фреквенцијама, који се годинама и деценијама крећу кроз простор и долазе од неких од највећих објеката у универзуму – супермасивних црних рупа милијардама пута масивнијим од нашег Сунца.

Галаксије широм универзума се константно сударају и спајају. Док се то дешава, научници верују да џиновске црне рупе у центрима тих галаксија улазе у неку врсту „плеса“ међусобно пре него што се уруше једна у другу.

среда, 17. јул 2024.