Како Месец складишти воду у стакленим перлицама

Билиони литара воде вероватно су „разбацани“ свуда по Месецу, заробљени у сићушним „провидним перлама“, које су се могле формирати ударима астероида у површину Земљиног сателита, наводи се у новој студији.

Како Месец складишти воду у стакленим перлицама Како Месец складишти воду у стакленим перлицама

Налазе из студије објављене у часопису Nature Geoscience, објавили су научници из Кине који су анализирали прве узорке лунарног тла који су враћени на Земљу од седамдесетих година прошлог века.

Истраживање указује на одговор на питање о којем научници размишљају годинама док покушавају да утврде како се тачно вода складишти на Месецу.

У суштини, студија попуњава неке празнине у теорији о лунарном циклусу воде.

„Да би се одржао циклус воде на површини Месеца, требало би да постоји хидрослој (резервоар) на дубини у лунарном тлу. Међутим, проналажење и лоцирање овог резервоара воде остало је неухватљиво, упркос постојању неколико студија које су истраживале фине материјале са Месечевог тла који би могли да садрже воду“, наводи се у студији.

Аутори најновије студије су одлучили да идентификују потенцијални резервоар воде даљим истраживањем „стаклених перли“ које су настале током удара астероида. А тим је открио да су у те сићушне сферне формације „усађене“ значајне количине воде.

Узорак лунарног тла анализиран за ову студију сакупила је кинеска мисија „Чанг'е-5“, која је извршила слетање на северозападни део Месеца окренут ка Земљи и вратила узорке на Земљу 2020. године.

Истраживачи из неколико институција у Кини, укључујући Универзитет Нанкинг и Кинеску академију наука, ручно су одабрали 150 „перли“ за проучавање, величине од око 50 микрометара (дебљина власи људске косе) до око једног милиметра.

Улога соларних ветрова

Теорија предложена овим најновијим истраживањем је да ове перле, формиране у древним временима, могу бити напуњене водом када их ударе соларни ветрови, који преносе водоник и кисеоник.

Истраживачи процењују да би на Месецу на овај начин могло бити ускладиштено више од 270 билиона литара воде.

„Пронашли смо нови механизам помоћу којег водоник из соларног ветра може да уђе у Месечеве перле и тако идентификовали нови резервоар воде на Месецу“, рекао је Хеђиу Хуи, један од коаутора студије и истраживач на Универзитету Нанђинг.

„Перле“ се могу допуњавати водом сваких неколико година, сугерише студија.

Налази се заснивају на истраживању Насе које сугерише да је вода присутна на осунчаној страни Месеца. Научници су тражили више информација о томе како се та вода чува.

Једна студија која је објављена 2020. године сугерише да је вода откривена на површини Месеца похрањена у Месечевом стаклу.

Разумевање тога како се вода складишти на Месецу је корисно, приметио је Хуи, јер би могло да усмери будуће лунарне астронауте ка потенцијалним ресурсима који би се једног дана могли претворити у воду за пиће или чак ракетно гориво.

„Ова вода се може ослободити једноставним загревањем ових стаклених перли“, рекао је Хуи.

Др Дејвид Кринг, главни научник са Лунарног и планетарног института у Хјустону, рекао је да ово истраживање даје научницима нови увид у то како се вода може складиштити на Месецу, посебно на локацијама близу места слетања кинеске мисије: „То је важно за научну дискусију о лунарним циклусима воде на Месецу“.

Али, рекао је Кринг, вероватно постоје боља места за астронауте да сакупљају воду у практичне сврхе, „због чега смо заинтересовани за лунарне полове“.

Научници су спекулисали да велике наслаге леда могу постојати на половима Месеца још од ере Апола, а Наса планира да пошаље астронауте да истраже ту област у оквиру програма Артемис, који има за циљ да пошаље људе на јужни пол Месеца крајем деценије.

„Мислим да ће међународни интерес за истраживање Месеца подстаћи свачији интерес“, рекао је Кринг и додао да с нестрпљењем чека мисију Артемис и астронауте којима ће циљ бити јужни регион Месеца.

петак, 19. април 2024.