Читај ми!

Како да будемо енергетски писменији? Одговор дословно стиже у продавнице уз помоћ пројекта „Окрени на зелено“

Пројекат Европске уније „ЕУ за енергетско означавање и еко-дизајн производа“ покреће националну кампању како би се грађани Србије боље упознали са значењем енергетских ознака на кућним апаратима и тако били у могућности да приликом куповине изаберу енергетски ефикаснији уређај, чиме штеде новац и уједно чувају животну околину. Ова кампања део је „Окрени на зелено“ кампање о енергетској ефикасности Министарства рударства и енергетике Републике Србије и Европске уније.

У оквиру енергетске потрошње, сектор домаћинства представља највећег потрошача који долази пре сектора транспорта, мобилности, индустрије и привреде. Самим тим, подржавање великих унапређења у овом сектору је посебно важно и ефикасно.

Поред унапређења у изолацији града и грађевина, забрана пласирања ниско енергетски ефикасних производа на тржиште, као и мотивисање потрошача да купују високо ефикасне енергетске уређаје, представља приоритет, што је и сврха пројекта „Окрени на зелено“.

Пројекат је започет у септембру 2019. године и подржава имплементацију Уредбе о еко-дизајну и имплементацију Уредбе о енергетском означавању. Kампања подизања свести је у току.

„Зелени споразум Европске уније, као и акциони план и агенда представљају подршку Србији. Србији предстоји прекретница усмерена ка постизању бољег живота и боље енергетске ефикасности. Отварање кластера четири, укључујући поглавље о енергетици, отвара нова поља за унапређење и развој, подржавајући оно што је Србија до сада урадила“, каже Никола Бертолини, шеф одсека за сарадњу Делегације ЕУ у Србији.

„Годишње бацимо кроз наше прозоре, врата и лошу изолацију, сигурно производњу једне термоелектране“, рекла је министарка рударства и енергетике, Зорана Михајловић.

Ово је трећа ревезија ознака на тржишту, након 1995. и 2011. године. Нове енергетске ознаке биће означене на производима од А до G, сврстане у енергетске разреде. На њима ће бити и QR код преко ког ћемо моћи да приступимо европској бази производа повезаних са енергијом, ради више информација у вези са енергетском потрошњом тих производа.

Уведени су нови пиктограми - од флаше и звучника до мајица и пахуљица. Те ознаке обавезују продавце да их припреме и са својим производима пошаљу у продавнице, али су оне намењене и грађанима да би се лакше одлучили за производе, узимајући у обзир нпр. буку, коефицијент ефективности сушења, потрошњу електричне енергије, итд.

Шта означавају боје и симболи на енергестким налепницама на фрижидерима, шпоретима, веш машинама и другим производима у домаћинству, како изабрати уређај који највише одговара потрошачу, а уједно и троши најмање енергије, чува кућни буџет и животну средину - теме су кампање „Окрени на зелено“.

Машина која је била пре десет година у класи А, трошила је 82,5 килограма угљен-диоскида. Она не троши конкретно њега, али сваки потрошени киловат струје, да би се произвео у Европској унији, генерише 296 грама, а код нас можда и више.

„Ако у Србији има око 3 милиона веш машина, а за генерисање (односно за апсорбовање десет килограма угљен-диоксида) је потребно једно стабло, онда израчунајте колико стабала нам треба за то да се апсорбује угљен-диоксид који се троши производњом струје коју троше наше машине. Дакле, за 50 килограма годишње, пет стабала пута три милиона, то је петнаест милиона стабала. Имамо ли ми толика стабла?“, каже др Мирко Ђапић, кључни експерт пројекта.

Подизање свести се гради постепено, али на томе морају радити сви.

„Морамо обучити продаваче да помогну потрошачима при тумачењу ознака на апаратима и одабиру енергетски што ефикаснијих поизвода. Најбитније је да разумете колико ћете тим производом потрошити енергије, како бисте схватили колико ћете генерално новца потрошити тиме на годишњем нивоу“, изјавио је др Бернар Гиндро, вођа тима ројекта „ЕУ за енергетско означавање и еко-дизајн производа“.

Ексклузивно за наш портал, он апелује на људе да размисле макар о томе колико ће новца дугорочно уштедети и колико ће им се рачуни за струју смањити, уколико само мало покушају да се при куповини кућних апарата владају ефикасније. 

„Што је зеленија линија, то значи да је производ квалитетнији. Мислим да Србија има капацитет за спровођење овог пројекта. Пролазимо кроз енергетску кризу и у будућности нам она може представљати изазов, зато овим инвестирате у бољу будућност за себе и околину“, подсећа он.

У складу са циљевима Европске уније за смањење потрошње енергије до 2030, ове године је дошло до повећања очекивања енергетске ефикасности које уређаји морају да испуне да би се нашли на тржишту. Управо из овог разлога су у Европској унији уведене нове енергетске ознаке које их прате, а које ће се примењивати и у Србији. 

недеља, 20. октобар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи