Бош - од средњег века до савременог доба

Читав средњи век негује идеју о недоличности живота на Земљи. Једини прави живот је на небу, и за њега се треба борити. Сатана нам је стално за петама и наводи нас на зло, и стога је човеков задатак да му се супротставља, колико год био немоћан пред телесним искушењима. Похлепа и похота су извори свих других грехова.

Слике Хијеронимуса Боша су посматране као својеврсна огледала у којима је он требало да препозна те своје грехе, не би ли се успешније од њих одбранио. Оне су ту да уплаше, да опомену на кратковечност човекову, на силне патње које ће се наставити не буде ли поштовао Бога.

Сликар је алегоријски креирао светове искривљене перцепције у којима су владали демони и чудовишта, не ради пуког исказивања сопствене имагинације. Алудирао је на априорно (Адамовим падом) узрокован пра-грех, који човечанство циклично обнавља, као по неком проклетству не увиђајући последице своје (не)свесности у целокупном битисању у времену и простору.

Пуни значај Бошовог песимизма долази до изражаја на његовој представи Страшног суда. Судњи дан нас све чека. Припреме за њега су биле једна од главних брига средњовековне цркве. Страх се увлачио у кости малом човеку, на основу њега се владало.

Компутерске игрице, ванземаљци и "Ратови звезда"

Паклене муке су страховите. О њима пише и Данте Алигијери у Божанственој комедији. Људи горе, преко њих гмижу пацови и жабе, грех и лудост су свеопште стање човечанства, а паклени огањ његов крај. Тај Страшни суд. Бош је обогатио сликарство многим новим темама али не треба пренебрегнути да је већи део његовог опуса посвећен традиционалним приказима хришћанства (Рођење, Крунисање трновим венцем, Пут на Голготу...).

За једно доба које је веровало у ђаволе и демоне спокојно лице светог Антонија нудило је поуздање и охрабрење. Свеци су се опирали демонима док су Еразмо и остали хуманисти већ учили да спасење може бити досегнуто и на овом свету. Годину дана након Бошове смрти, 31. октобра 1517.године Мартин Лутер је укуцао својих 95 теза на дверима Витенбершке цркве, чиме је покренуо свет у неком различитом правцу Но није зачудно што се, попут феникса, Хијероним Бош васпоставио као инспирација ствараоцима Новог доба.

Осим поменутих уметника-надреалиста из прве половине двадесетог столећа, и многи филм-мејкери су бивали фасцинирани овако убедљивим сликаром. Тако Тери Гилијам себе назива "огромним љубитељем овог уметника", инспирисао је Гиљерма дел Тора, док га је Стивен Спилберг означио као одговорног за ликове ванземаљаца из франшизе "Ратови звезда".

Креатора компјутерских игара које су се темељиле на визуелном идентитету "скинутог" с Бошових платана, ни броја се не зна.

Хијероним Бош је и данас подједнако утицајан, можда и више него пре пет векова, због тога што апокалиптичан тон у његовим делима ужаснуто одјекује у нашем свету константних конфликата, (ауто)деструкције и тероризма сваке врсте. Покушава да нам поручи колика је наша сопствена улога у оном циклично обнављаном пра-греху које, као проклети, сами узрокујемо, дезоријентисани и слуђени.

Још увек безуспешно. На жалост.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. септембар 2024.
21° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи