Диносауруси ‒ још једно откриће

Пре двеста милиона година сурови грабљивац ‒ већи од данашњег плавог кита ‒ лутао је древним океанима, закључује нова студија палеонтолога са универзитета у Манчестеру, Бристолу и Њујорку. Недавно откриће огромних чељусти тог створења помогло је истраживачима да коначно идентификују врсту и реше скоро 170 година стару мистерију. Од средине 19. века рибари у јужној Енглеској наилазили су на фосиле за које су тадашњи научници сматрали да су с краја тријаса.

Фосилизовани делови били су толико масивни да се мислило да су у питању кости огромних сауропода ‒ највећих копнених животиња које су ходале планетом ‒ врсте која је изумрла у катастрофалним условима проузрокованим сударом астероида величине Монт Евереста са Земљом пре шездесет пет милиона година.

Захваљујући модерним техникама палеонтологије, истраживачи су недавно закључили да су фосилизовани остаци вероватно припадали морском грабљивцу.

У мају 2017. научници универзитета у Бристолу и Њујорку склопили су делове вилице, дуже од три метра. Интернационални тим је утврдио да су фосилизовани остаци припадали бићу познатом као шастасаурид ‒ које је крстарило морима крајем тријаса ‒ геолошког периода који је почео пре 250 и трајао 50 милиона година.

Палеонтолози тек треба да се детаљно упознају с врстом, иако то нису први нађени фрагменти. На основу мерења вилице, истраживачи су проценили да је ихтиосаурус нађен у Енглеској био дужи од 25 метара, што га чини највећим пронађеним фосилом врсте - прецизније 25 процената већим од оног чији су фрагменти откривени десет година раније у Британској Колумбији, у Канади. Свет је био потпуно другачије место када је живео тај грабљивац.

Током касног тријаса џиновски суперконтинент Пангеа почиње да се дели, рекао је главни истраживач. „Оно што је сада Уједињено Краљевство било би окружено топлим, тропским морем", напоменуо је. „На копну је било вруће и суво, са скоро пустињском климом. Проналазак вилице открива више о животињама - становницима древних тропских мора. Такође је решена мистерија врсте диносауруса којем су кости припадале."

Прилагодила и одабрала: Наташа Гоати Марковић

петак, 27. септембар 2024.

Re: Knjiga