Искуство виртуелне стварности

Фестивал новог британског филма Play UK одржава се од 16. до 19. фебруара у Београду, у Дворани културног центра, као и у још пет градова у региону. У оквиру програма биће премијерно приказано десет играних и документарних филмова актуелне британске продукције.

Како виртуелна стварност постаје једна од најдинамичнијих и најпривлачнијих области за многе уметнике и нове садржаје, посебно занимљиву целину Фестивала чине презентације пројеката виртуелне стварности и ВР Арена као прозор у будућност филмског приповедања.

Катрин Ален је независна продуценткиња дигиталних медија. Њен рад је посвећен креирању снажних, импресивних искустава путем којих публика може да научи нешто ново или добије други угао гледања на живот - било да су у питању апликације, виртуелна стварност, видео, бинарни аудио-записи, живи догађаји, било да је реч о мешавини свих поменутих медијума. Са Катрин Ален, гошћом фестивала Play UK, разговарали смо за Интернет портал РТС-а.

Како настаје ВР (виртуелно) искуство?

- Као и свака уметничка форма, ВР почиње са идејом. Када смишљамо концепт, важно је да размишљамо просторно. Често је најбоље да инспирацију потражимо у другим формама које користе физички простор, као што су позориште, вајарство или уметничка инсталација. Стварање ВР садржаја је много приступачније него што мислите. Можете да га направите од снимљеног садржаја, користећи неколико камера које су повезане помоћу рама тако да снимају 360 степени, или можете да искористите програм за дизајн видео-игара као што је Јунити енџин (Unity engine) како бисте створили три-де окружење. Ако се одлучите да искористите видео-материјал, треба да повежете све снимке у сферу користећи специјализовани софтвер.

Ваше ВР искуство можете да експортујете у формат видеа од 360 степени који не подразумева интерактивност, а уколико желите да је додате, треба да направите ВР апликацију. Видео је најлакша опција и одличан начин да започнете рад на овом пољу. На тржишту постоји неколико камера које снимају 360 степени,  једноставне су за употребу и релативно приступачне, на пример Самсунгов модел гир 360 (Gear 360) или рико тета (Ricoh Theta).

Мој савет за дизајнирање ВР садржаја: стално тестирајте, тестирајте, тестирајте! Стално показујте свој рад публици, у различитим фазама рада. ВР може да буде веома моћан уметнички израз, и због тога је важно да га стално тестирамо пре објављивања.

Каква нова искуства истражујете у свом раду?

- Веома сам заинтересована за ВР искуства која се не баве фикцијом, кроз која публика може да научи нешто ново или види ствари из другачијег угла. Такође мислим да ВР, као медиј, има много већи утицај због своје интерактивности, а не само приче коју приказује. Најбоља ВР искуства  омогућују корисницима да доживе сопствене приче, не намећу свима исту причу. Осећај путовања кроз време или сарадње са невероватним музичаром теме су које истражујем у свом раду.

Да ли постоји неистражени потенцијал ван домена фикције?

- Да, постоји доста неискоришћеног потенцијала када су у питању дигитална искуства која се не баве фикцијом, и то је генерална појава. Технологија пружа одличне прилике за стицање нових вештина и знања. Уз ВР публика учи кроз интеракцију, а не само нарацију. Ова врста знања се лакше прихвата и памти. Поред тога, публика све више захтева садржај за учење који се заснива на ВР искуствима. Истраживање компанијa КомРес (ComRes) и Вигин (Wiggin) показало је да 67 процената одраслих у Великој Британији после ВР искуства сматра да би то био „иновативан начин учења".

Између осталих, продуцент сте ВР документарних филмова „Ускршњи устанак" и „Без чаврљања". Каквим се темама ваши филмови баве?

- „Ускршњи устанак" приказује уметничко путовање у сећање обичног човека који се нашао у средишту невероватног догађаја. Настао је 2016. године као резултат сарадње организација Би-Би-Си (BBC Learning), Кросовер лабс (Crossover Labs) и ВР студија VRTOV. Ово искуство вам пружа могућност да проживите нечија сећања и путујете у прошлост до момента који је заувек променио историју Ирске: Ускршњи устанак 1916. године. Уз ВР публика може да путује са Вилијемом Макнивом, који се присећа како изгледа бити побуњеник у Даблину пре више од 100 година. „Без чаврљања" је ВР искуство од 360 степени и публици пружа могућност да учествује у разговору две веома познате младе жене; оне дискутују о великим темама које чине основу свакодневног живота и о динамичном свету у ком живимо. Тај пројекат је реализован 2016. године као ВР искуство намењено углавном женској популацији. Истраживање спроведено у САД показује да је мушка популација која користи ВР скоро двоструко већа од женске популације (YouVisit, 2016). Такође смо решили да тестирамо хипотезу да је природан разговор један од најбољих начина за размену и развој идеја. ВР може да допринесе тој конверзацији и мотивише кориснике да се укључе у дискусију.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 28. септембар 2024.
20° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи