Да ли сунчане олује утичу на насукавање китова

Зашто се здрави китови, делфини и мали зубати китови насуку на обалу, мистерија је која дуго заокупља научнике. Да ли снажне сунчане олује, које утичу на магнетно поље Земље, могу да збуне њихов унутрашњи компас и доведу до тога да они изгубе свој пут?

Да ли сунчане олује утичу на насукавање китова Да ли сунчане олује утичу на насукавање китова

Иако постоје неке претпоставке и теорије, нико до сада није предложио истраживање које треба да открије да ли таква веза постоји. Насин физичар сунца Анти Пулкинен, који ради у Годар космичком летачком центру у Гринбелту, Мериленд, удружио се са Федералним бироом за управљање енергијом океана BOEM и Међународним фондом за добробит животиња IFAW, како би истражио могуће постање те везе.

Китови заглаве на плажама широм света, било да их је неколико или више стотина одједном. Иако је то светски феномен, највећи део оваквих сцена на плажама догађа се на Новом Зеланду, у Аустралији, Кејп коду, Масачусетсу, каже Кети Мур учесник у пројекту, директор Међународног програма за спашавање животиња IFAW-а. Са штабом у Јармуту, Масачусетс, IFAW ради у 40 земаља, спашавајући животиње и промовишући заштиту како би се обезбедила безбедна станишта у дивљини.

„Ове локације имају неке заједничке карактеристике, као што су географија, благе плаже и фини песак, зашта мислимо да има неку улогу у овим догађајима", каже она.

Збуњени компаси

Друга могућност је да су унутрашњи компаси ових животиња некако збуњени вишеталасним ехо сонарима и другом опремом која користи сонаре за мапирање морског дна како би се открила могућа места за риболов, да поменемо само неколико претпоставки.

„Ипак, ови људски утицаји не објашњавају већину оваквих заглављивања на плажама", каже Пулкинен, експерт за свемирске временске прилике и њихов утицај на Земљу. „Теорије о томе шта је узрок укљућују и магнетске аномалије и метеоролошке догађаје, као што су велике плиме за време новог месеца или обалске олује, за које се мисли да дезоријентишу животиње. Спекулисало се да су захваљујући употреби осета за магнетно поље које ове животиње користе да би се одредиле у простору, магнетске аномалије донекле кривац за ову појаву."

И заиста, магнетске аномалије које се јављају кад сунчева корона избаци џиновске облаке наелектрисаних честица у соларни систем могу да доведу до проблема код Земљиних сателита и електричне мреже када се сударе са Земљином заштитном магнетосфером. Могуће је да утичу и на животиње, каже Пукеинен.

„Подаци које је прикупио Анти, заједно са подацима о насукавању, омогучиће нам да предузмемо прву озбиљнију анализу како би тестирале могуће везе између масивног насукавања китова и делфина и свемирских временских феномена", каже Дезреј Риб, марински биолог у BOEM-овом седишту у Стерлингу, Вирџинија. Риб је предложио Пулкинену да спроведу истраживање пошто је чуо његову презентацију о космичким временским приликама јуна 2015.

Претрага података

Захваљујући фондовима BOEM и Насином фонду за иновације, Пулкинен и његови сарадници спровеоде масивну операцију прикупљања података. Тим анализира велику Насину базу података о временским приликама у космосу, укључујући записе о догађајима и посматрања, као и податке о насукавању ових великих сисара које имају BOEM и IFAW.

„Процењујемо да ће подаци о масивном насукавању китова у временском низу бити доступни за истраживање чинећи на тај начин нашу анализу статистички значајном", каже Пулкинен. „Стога очекујемо да ћемо бити у могућности да тестирамо хипотезе са сигурношћу. До сада, имали смо веома мало квантитативних истраживања, само много нагађања, каже даље Пулкинен. „Оно што ћемо да урадимо јесте да чврстим доказима бацимо ново светло на ову појаву. То је мистерија која дуго траје и важно је схватимо шта се догађа".

Тим планира да спроведе истраживање до краја септембра и објави своје налазе у научном часопису. Ако истраживање потврди статистичку корелацију, истраживачи кажу да резултати не морају обавезно да имплицирају и узрочно последичну везу. Ипак, то ће да обезбеди прво свеобухватно испитивање ове хипотезе и омогући први корак у провери да ли је она тачна.

Сачувати што више животиња

„Разултати ове студије биће од значаја за истраживаче, организаторе мрежа које прате насукавање, агенција за помоћ и регулаторних тела", каже Риб. „Ако разумемо однос између ове две појаве, бићемо способни да користимо посматрање сунчевих олуја као рано упозорење за потенцијално насукавање", додаје Мур, и додаје да је она „свим срцем жуди" да буде укључена у истраживање. „Ово ће омогућити активистима на врућим тачкама и суштински глобално, да буду боље припремљени за одговор, и на тај начин ће бити у могућности да спасу више животиња."

Приредио Бојан Главонић

субота, 28. септембар 2024.

Re: Knjiga