петак, 07.11.2025, 11:34 -> 11:38
štampajФотографија и скулптура у дијалогу времена – две изложбе у част 60 година Музеја савремене уметности
Музеј савремене уметности у Београду новим поставкама наставља да обележава свој јубилеј, 60 година рада. У оквиру програма јубилеја отворене су две нове изложбе: „Музикалност и скулптуралност – Олга Јеврић" и први пут интегрално је представљена збирка фотографија, филма и видео спотова Кларе Сипрел и Пола Странда, која је поклон и део дипломатске размене Галерије „Маркус Фајфер“ из Њујорка осамдесетих година и Југословенског културног центра у Њујорку.
Поетике и приступи Кларе Сипрел и Пола Странда – два веома значајна аутора у историји фотографије, развијали су се симултано.
Поставка „Слике другог света" говори о прошлости, али и откривању другачијих призора: Кларине фотографије доносе доживљаје из Краљевине Југославије: Београда, Сарајева, jадранске обале, док је Пол истраживао Италију и Француску.
На изложби – судар два света: меки тонови, пикторијална и атмосферична фотографија Сипрелове, насупрот модернистичкој композицији и реалистично документарном стилу Странда.
„Занимљиво је што обоје крећу из круга Алфреда Штиглица, чувеног фотографа с почетка века, и ја нисам открила да ли су се они познавали, Клара Сипрел и Пол Странд. Међутим, сада упаривајући њихове портфолије, ми видимо на неки начин историју фотографског медија и како се она борила за своју аутентичност и самосталност унутар уметничке појаве“, наводи Уна Поповић, ауторка изложбе „Клара Сипрел и Пол Странд: Слике другог света"
Изложба „Слике другог света“ представља рефлексију епохе у којој су фотографије настале пре 100 година, и истиче занимљивост фото-путописа као дневника о другим срединама и културама.
На истом, другом нивоу Музеја, пред посетиоцима је и изложба „Музикалност и скулптуралност – Олга Јеврић". Јер, како је и сама уметница говорила, не би имала довољно храбрости да се упусти у апстрактни израз у време социјалистичког реализма, да није имала својеврсни доживљај музике.
„Визуелна музикалност у скулптурама Олге Јеврић упућује, по мом мишљењу, на један епски тон, епску узвишеност понирања у дубине времена. То нису неки милозвучни угодни тонови неке лирске мелодије, већ једни тешки, опори, драматични тонови, што се огледа и на самим скулптурама. Значи, и скулптуре су увек у једном напетом односу супротних облика, маса, пунина, празнина, светлости и таме“, истиче др Рајка Бошковић, ауторка изложбе „Музикалност и скулптуралност – Олга Јеврић".
Изложба се реализује у оквиру циклуса – „Уметност и личност" – скулпторке из колекције Музеја савремене уметности. Обе поставке биће отворене до 2. марта наредне године.
Коментари