Читај ми!

Изложба у Албертини – поставка која не жели да се одреди

У депандансу за модерну уметност бечке Албертине отворена је изложба о немачком и аустријском сликарству последњих педесет година. Презентација користи сличности и разлике за вешту игру политичких инсинуација. Историјска провокација је намерна.

Да ли ово изложба аустријског и немачког сликарства, или аустријско-немачког? Такмичење такозваних националних стилова, или уједињењу у крви? Ова поставка не жели да се одреди. Једном сматра да се може говорити о национално одвојеном, затим прелази на уједињено, да би у закључку истакла индивидуалне уметничке стилове у први план.

Сви су наравно одмах препознали игру са историјским наследјем Другог светског рата, само нису били сигурни.

Како би се одржала напетост, Албертина је чак прибегла једном трику - нема каталога. Каталог је увек експлицитан, он би потврдио субверзију, или је напротив демаскирао као виц. 26 уметника с обе стране разврстано је у 13 парова. Прво што упада у очи је, да код Немаца има више политике.

„То је исправно. У немачком сликарству има представника, као Јерг Имендорф, или Бен Виликенс који се баве Трећим Рајхом иподелом Немачке; они унапред имају конкретну политичку намеру. Аустријски уметници сувише опште-друштвено наклоњени. Адолф Фронер тематизује положај жене као велику тему људских слобода, на начин који се не препознаје одмах као политички. Ипак у суми не бих рекао да Немци политизују уметност. Они једнако имају смисао за антиуметност и једнако цене опулентност сликарства“, рекао је Клаус Албрехт Шредер, директор Албертине и кустос изложбе. .

„Овде сам испред Аустријанке Ксеније Хаузнер, која стоји у дојалогу са Немцем Нео Раухом. Њих спаја темељни позоришни израз за изабране егзистенцијалне теме које се тичу доживљаја страног и изолованог у свету брзе индивидуализације. Њихово сучељавање не почива само на тематском поређењу, већ се односи и на техничке и формално-стилске истоветности“, истакла је Констамце Малиса, кустос изложбе. 

У закључку, ова изложба показује оно што је европском музеалном погону остало од короне: Позајмице су ретке; свако показује оно што има и поноси се. Зато су питања да ли доминира неоекспресионизам, магични реализам, постфовизам или апстракција ирелевантна.

Побуна, опструкција и иронија су одувек инхерентне уметностима. Посебно онда кад посматрач помисли да такве интерпретације постоје само у његовој глави. Овде конкретно се то питање за параноидну историјску свест односи на надређени појам: Да ли се изложено сумира под новију германску уметност? Заједништво у духу је евидентно, али на коју страну?

субота, 23. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње