Век од рођења вајарке Олге Јеврић, изложба у Галерији САНУ
У Галерији САНУ отворена је изложба „Олга Јеврић – композиција и структура“, којом се обележава стота годишњица рођења вајарке. Аутори изложбе, Жаклина Марковић и Дејан Вучетић, хронолошки су приказали опус уметнице чији су радови оставили траг у југословенској и европској скулптури.
За Олгу Јеврић, која је завршила и ликовну и музичку академију, скулптура је била и композиција. Уместо ратника, коња и других облика инспирисаних јасним мотивима, стварала је апстрактне „фигуре у настајању“.
Тиме је почело ново поглавље југословенског вајарства, чији је представник била и на Венецијанском бијеналу 1958. године.
„Посетилац има прилику да сагледа њен развојни ток скулптуралне мисли, који је трајао од краја четрдесетих година до 2000. године“, наводи Дејан Вучетић, аутор изложбе.
Изложено је готово две стотине скулптура. Рану фазу обележили су предлози за споменике, али је, супротно захтевима владајуће струје, споменике посвећивала жртвама, а не победницима.
„Она каже - ја бих волела да видим моје скулптуре изведене у големим форматима на каменим висоравнима где дувају непрекидне олује и падају страховите кише и то је представа где треба замислити ове скулптуре“, истиче историчар уметности Јерко Денегри.
Ипак, ниједан споменик никада није изведен. Срж њеног опуса чине минијатуре, а више од 140 поклонила је Српској академији наука и уметности. Изложба приказује раскош те колекције и оне коју чува Кућа легата.
„Ви у Легату имате шансу да се упознате са једним делом, иначе га нема, јер ликовна уметност живи преко изложби, кад изложби нема онда је нема", говорила је Олга Јеврић академик у емисији Либела.
Коментари