„Ја свако и друге песне“ Боривоја Герзића
Не обазирући се превише на књижевну моду, али водећи рачуна о језику и форми, Боривоје Герзић у новој збирци песама, односно „песана“ представља нам поетског јунака који није револуционарни бунтовник, већ активни посматрач окружења чија активност није „активизам“ већ интроспекција.
Флобер, мајстор међу стилистима, примењивао је креативни метод једноставан наизглед али ефикасан само у случајевима аутентичног литерарног талента.
„Уметник“, забележио је он у Писмима, „треба да буде у свом делу као Бог у свемиру, невидљив а свемоћан“.
Овај аутопоетички исказ могао би данас, у ери исповедних наратива и доминације аутофикционалне прозе, проћи као добар савет писцима фокусираних на властити доживљај окружења у мери која поништава ауторску дистанцу од текста и властиту перцепцију проглашава једином могућом.
Но, време ће показати судбину модерних романескних исповести.
Ми овога пута скрећемо пажњу на једну песничку збирку а где је „лирски субјект“, ту је и ауторско „ја“ , где је ауторко „ја“, ту је често и исповедна форма али прилично другачије текстуре од доминантних прозних аутофикција.
Писац и преводилац Боривоје Герзић има у овој култури дугогодишњи литерарни стаж. Његове збирке прича, његов лексикографски рад, неколико позоришних комада те студија о феномену смрти и биографија о Бекету познати су искреним трагаоцима за индивидуалним и апартним гласом у култури.
Герзић је потврдио то својим збиркама прича пре свега које плене уверљивошћу а не припадају дословно стварносном концепту изградње ликова и тока приповедања, заводе извесном „онеобичавајућом“ ситуацијом а нису на трагу фантастичке литерарне традиције, постављају егзистенцијалистичке упитаности а не замарају бескрајним рефлексијама.
Пре би се могло рећи да Герзић, следећи унутарњи императив испитивања себе и властите позиције, разграђује спољашњи свет не би ли га поново изградио у некаквом Алисином огледалу иза којег земља чуда не постоји али су збивања чудесна у својим уверљивим обличјима.
Тачније, Герзић пише тако да се не обазире много на књижевну моду али му је важан језик и форма која га прати.
Овога пута, Герзић је поменути унутарњи императив испитивања личног и спољашњег уградио у једну песничку збирку, “Ја свако и друге песне” у издању куће Ренде.
И одмах, на почетку, уводном песмом, директно дао до знања да следи стару идеју о уметнику као демијургу, овде, у овој збирци, библијском демијургу који ствара за седам дана.
Само што је овај демијург човек-писац савремености који зна да постоји ауто, зна за постојање аутомобила, за извесност друштва изван природе, и кога управо то сазнање удаљава од урбане судбине и приближава почетку, оном из библијског Постања.
Тако Герзић уводи једног специфичног поетског јунака, савременог и архаичног чија савременост дугује призору прошлог када јунак личи на каквог библијског пророка а његове песме постану архаизоване „песне“.
Толико хваљен савремени процес индивидуализације у збирци “Ја свако”, замењује се процесом идентификације с мноштвом.
„може ли се говорити о једном човеку
а да се не говори о свим људима
може ли се говорити о једном народу
а да се не говори о свим народима
може ли ишта бити речено о једном живом бићу
а да није реч о свим живим бићима“
Герзићеви стихови имају наративност и ритмичност, они су довољно наративни да представе призор из природе којом је јунак окружен:
„дрвеће ћути и расте
ветар занео у крошњама
у багрему пчела стреми
нектару
пола дрвета одустало
пола наставља“
И савршено сажети да у тој сажетости акумулирају комплексна значења.
Тамо где се нарација шири у опис догађаја, читалац прати збивања често на ивици ониричког. Те поетске целине понекад користе елемент фантастике да поентирају значење свакодневице, понекад су синтеза догађаја и филозофске упитаности о граници човекове слободе, мистерији идентитета,односу истине и привида, колектива и појединца, (не)могућности вербалног исказивања очигледног итд...
Герзићев поетски јунак није револуционарни бунтовник, он је радије активни посматрач окружења чија активност није „активизам“ већ интроспекција:
„нисам довољно непоштен
да заступам радикалну промену
света
кад нисам способан
радикално
да променим себе.“
Читалац се кроз текст песничке збирке „Ја свако и друге песне“ креће лако но „проходност“ исказа само је спретна језичка мимикрија којом аутор непрекидно, из „песне“ у „песну“, потврђује целину као јединство супротности, присуство властитог „ја“ у мноштву које ваља разумети и када се чини да је тај један, јунак, попут каквог старозаветног пророка окренуо леђа свету и посветио се животу иза границе могућег.
Аутор, као онај Флоберов Бог у свемиру, води причу, осликава призоре, има мишљење о мноштву ликова који промичу кроз те поетске слике, оне су некад гротескне, фантастичке, предимензиониране и зачудне, и у том процесу осликавања представља „живот какав јесте“, да се послужим називом једне Герзићеве збирке прича. Без „наравоученија“ читаоцима.
Споља изложен погледу посматрача, изнутра је то опасан живот и непредвидив, захтеван и вибрантан. Изазов за аутора који нема намеру да га савлада, довољно је описати га методом сувереног ауторског гласа.
Коментари