Тужна љубавна прича и како је Гете постао звезда свог времена
„Јади младог Вертера“, љубавни роман на стотинак страница објављен пре тачно 250 година, младом Гетеу је донео светску славу – или много „пратилаца“. Прича се да је Наполеон прочитао Вертера чак седам пута.
Јохан Волфгангу фон Гете је тек био напунио 25 година када је објављен његов први роман Јади младог Вертера – љубавна прича у којој се бави сукобом између срца и разума, као и деструктивним последицама неузвраћене љубави и егзистенцијалног очаја.
Љубавни троугао – Вертер, Лоте и Алберт
Протагониста романа у писмима је Вертер, млади правник, као и сам Гете тада, који се увек назива презименом и изгледа као да нема име. Вертер је осећајан и страствен младић који се заљубљује у Лоте. Међутим, она је вереница угледног и рационалног Алберта. И ето невоље.
Лоте је према Вертеру љубазна, брижна и пажљива, али од самог почетка искрена и јасно му ставља до знања да воли свог Алберта и да не жели да започне романтичну везу с њим. Она ужива у Вертеровом друштву и свесна је његових осећања, али покушава да балансира између њиховог пријатељства и своје везе са Албертом.
Ипак, током годину ипо дана, између Лоте и Вертера развија се дубока емоционална повезаност, Вертер се све више препушта својим осећањима према њој, а на крају чежња превазилази платноску љубав. Он покушава да је пољуби… Не успевајући да се носи са својим осећањима, изолован и не видећи други излаз, Вертер себи одузима живот.
Уметнички трик
Гете је роман, који је делом инсиприсан догађајима из његовог живота, написао за само месец дана. Објављен пред почетак сајма књига у Лајпцигу (29. септембра 1774.) и одмах је постао бестелер. Док су једни у томе видели атак на буржоаски брак и морал, други су страсног младиц́а узимали за узор.
Прво издање романа појавило се анонимно и почиње кратким уводом „уредника". Чињеницу да је овај „уредник" фиктиван, баш као и писма која следе, читаоци тог издања нису могли да препознају.
Овакав уметнички трик сугерисао је да су писма упућена Вертеровом најбољем пријатељу Вилхелму – аутентична. Улога Вилхелма је припала читаоцу: он постаје саучесник у интимним осећањима која наизглед аутентични писац писама открива најближој особи.
Тек касније, након великог успеха романа, сазнало се да је Гете аутор, и следећа издања су носила његово име.
„Вертерова грозница"
У такозваној епохи Sturm und Drang – времену у којем су се млади писци и уметници борили против опседнутости рационалшћу међу племством – Гете је својим Вертером погодио дух времена младе генерације. Чинило се да су посебно многи младиц́и саосец́али са Вертером и чак се поистовец́ивали са њим.
То се, између осталог, манифестовало, имитирањем моде описане у роману.
„На пример, људи су се облачили као Вертер – плави сако и жути прслук – што је било прилично неуобичајено", каже Хајнц Дриг, професор историје књижевности 18. и 19. века на Гете универзитету у Франкфурту.
Тај феномен се често назива „Вертерова грозница". Дриг описује Вертера као „паневропски феномен", а такође је и у источној Азији до данас врло популаран.
„Вертеров ефекат"
Међутим, Вертеров утицај имао је и своје мрачне стране. Наиме, „Вертерова грозница" укључује и „Вертеров ефекат": након објављивања романа, дошло је до низа самоубистава која су била повезана са причом из романа.
Гете је због тога објавио другу верзију романа. Она је била опсежнија и имала је за циљ да помогне читаоцима да се дистанцирају од Вертера.
Израз „Вертеров ефекат" сковао је – 200 година касније – социолог Дејвид Филипс да би објаснио како романтизовани прикази самоубиства у медијима могу да изазову имитативно понашање, посебно међу младима.
Гете – поп звезда?
Може ли један роман данас имати тако велики утицај на друштво? „Мислим да данашња снажна идентификациона искуства долазе више из филмова и музике него из књижевности", објашњава Дриг.
Вертер је „отворио нешто ново", а Гете је тим романом покренуо нови начин размишљања. Из данашње перспективе, Гете је можда био нешто попут „поп звезде", јер је идентификација с тим текстом била тако снажна, као што је то данас случај са поп-културом", каже Дриг.
Ко су данашњи узори?
Пре само неколико деценија, узори су биле поп звезде. Психолог и психотерапеут Лотар Јансен објашњава да се данас, захваљујући друштвеним мрежама, узори, посебно за младе, све више раздвајају у „сегменте који више нису докучиви".
Јансен говори о „мини-Вертерима" на интернету: младим људима који на друштвеним мрежама деле своја искуства с менталним болестима. Многи се са њима могу поистоветити, али постови често имају „самопромотивне особине" и нефилтрирани доспевају до широке публике путем интернета.
Стручњаци истичу да је важно отворено се бавити менталним болестима и самоубиством, али је, сматрају, кључно како се та тема третира – посебно у медијима. Да би се избегао „Вертеров ефекат", мора се водити рачуна да се ментална болест и самоубиство не романтизују .
Коментари