Читај ми!

Позориште у 2023. години: Свест, савест и последице

Слободан Савић, позоришни критичар РТС-а и аутор серијала „Читање позоришта” у свом прегледу прошлогодишње позоришне продукције издваја пет представа које је имао прилике да погледа.

Најбоља представа коју сам гледао 2023. године, и једна од најбољих које сам видео у протеклих пет и више година, није ни продуцирана, ни одиграна у Србији. Гледао сам је у Будимпешти (октобра месеца прошле године) на Фестивалу МИТЕМ.

Била је то представа на којој је приказан Шекспиров Хамлет у форми савременог плеса-перформанса, у продукцији Националног позоришта Kошице, из Словачке.

Најједноставније речено: изванредна представа. Плодоносна сарадња, разумевање и синергија целог ауторског тима: редитеља, кореографа, композитора, сценографа, костимографа и извођача, наравно. За овај спектакл ангажован је скоро цео балетски ансамбл Националног позоришта из Kошица.

У представи нема скоро ни речи текста, осим неколико познатих реплика које се титлују, попут оне „Бити или не бити“, а све је тако јасно, питко и разумљиво, чак и онима који евентуално не знају причу ове Шекспирове драме. Изузетно креативно, значењима пренапрегнуто читање текста и превођење у други сценски израз од којег, буквално, застаје дах.

У ту сврху су редитељ Ондреј Шот и сарадница на сценарију Зузана Мистрикова донекле драматуршки прекомпоновали Шекспиров наратив о данском краљевићу, избегавајући линеарни ток радње као у оригиналном предлошку, али су задржали све елементе Шекспировог заплета.

Сценографија Јураја Фабрија, која се оснива на косим и котрљајућим платформама, са кружницом као основним знаком понављања историје, и музичка драматургија у којој се осим класичне и местимично ренесансне музике, углавном користе партитуре познатог британског композитора Макса Рихтера, уз до танчина промишљену режију и бриљантну извођачу технику целог ансамбла, учинили су од ове представе врхунски догађај који ћу дуго, дуго памтити као врхунаравни пример савремене извођачке праксе.

Адреналин који је у мени подигла и ускомешала ова изведба која траје непуна два сата, а који ме је адреналин држао до дубоко у ноћ и дуже, могу једино да упоредим с адреналином који ме подиже и држи на ногама док возим велеслалом на некој од мени омиљених стаза на Алпима.

Домаћа продукција

Без апсолутног и неприкосновеног увида у позоришну продукцију у Србији (мислим да је нема нико од поштованих колегиница и колега, али не тврдим), чему није разлог ни моја лењост ни незаинтересованост, али још увек врло добро обавештен, издвајам следеће представе.

– Тадеуш Слобођанек, Наш разред, режија, адаптација и избор музике Татјана Мандић Ригонат, Народно позориште у Београду

Промишљана и ненаметљива режија фокусира и апострофира кључна тематска чворишта драмског предлошка, уз дискретну актуализацију и реконтекстуализацију на коју реферирају одабрани сонгови и хорске песме.

Суверена, колективна игра целог ансамбла углавном младих глумица и глумаца који са сцене зраче изузетном енергијом, синергијом, посвећеношћу, уиграношћу и истанчаном емпатијом за драму и трагедију ликова које тумаче.

Представа која је, након мучних и трагичних догађаја у Београду и Србији маја 2023. године, добила нове конотације и упозоравајућа значења, а да њих није рачунала на премијери.

– Слободан Селенић, Очеви и оци, режија Вељко Мићуновић, драматизација Kата Ђармати,  Народно позориште у Београду

Ауторка драматизације препознаје, издваја и у текстуални предложак смешта основне тематске и значењске рукавце епски распричаног романа дајући им потентну, полифонијску драмску форму.

На том трагу, баштинећи искуства постдрамског позоришта, са ликовима који и делају и приповедају, редитељ радњу смешта у неку врсту амфитеатра у коме сви ликови – свако на свој начин, из свог искуства и наслеђа, образовања и уверења – расправљају и полемишу о културолошким сусретима, претапањима и преплитањима, несугласицама и сукобима, пођеднако као и о националним, верским и генерацијским искључивостима.

– Софокле, Едип, режија Вито Тауфер, Југословенско драмско позориште

Потенцирајући трилерски заплет Софоклове трагедије, баштинећи филмски поступак првог, другог и трећег плана, подједнако као и естетику филм ноара, редитељ актуализује класично дело античке драмске књижевности домишљато га смештајући у имагинарну балканску крчму, чиме реферира на кафану као на неку врсту савремене агоре, док хорске деонице препушта неком Балкан-карасевдах оркестру који коментарише и подупире радњу, подједнако као и дилеме и патње главних ликова.

Представу носе тумачи главних улога, али и такозвани епизодисти, од којих неки све време играју с врло мало текста и реплика.

Флоријан Зелер, Отац, режија Паоло Мађели, Атеље 212

Свет, живот и свакодневицу виђене из перспективе дементне особе драмски потресно и пластично, психолошки уверљиво и суверено доноси на сцену Војислав Воја Брајовић у улози Оца. Он то чини у потпуности разумевајући лик који тумачи, без глумачке (занатске) патетике искусног барда која би се, евентуално, могла ослонити на изнуђена саосећања и разумевање публике.

Терцира му одлична Хана Селимовић у улози Ћерке, успевајући да искаже ону врсту емпатије за Другог (макар понекад и нервозно, јер и то је тако људски и разумљиво), и не само зато што је у питању њен отац.

Емпатија и разумевање за Другог, наиме, одавно су протерани са овога света. Све једно да ли је реч о односима између родитеља и деце, колега и колегиница на послу, међу дугогодишњим пријатељима или комшијама. Да није неких недовољно разумљивих и недовољно примерених редитељских поступака ова би представа завредела и мало више место на овој, субјективној, листи.

Сасвим је могуће да би на овој листи, међу првих пет, бар једно место завредела и заузела и нека представа Београдског драмског позоришта. Али, захваљујући злуопотреби службеног положаја од стране директора овог позоришта, позоришни критичар РТС-а је већ четврту годину обрисан са протоколарне листе позоришних критичара који походе БДП.

Истина је и то да сам неке од представа у продукцији овог позоришта гледао на фестивалима, истина је и то да је Редакција за културу РТС-а понудила да ми купује улазнице за представе БДП, али о њиховим продукцијама, за вакта овог директора, не желим да пишем из принципијелних разлога.

Наиме, после насилног и арогантног чина директора БДП, свакако неутемељеног на професионалним критеријумима, сваки мој (евентуални) коментар представа овог позоришта, негативан или позитиван, могао би бити погрешно протумачен.

четвртак, 12. децембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње