Читај ми!

Вим Вендерс: Од данашње кинематографије ми је мука

Вим Вендерс, прослављени немачки редитељ који ове године има две велике премијере у Кану, говорио је за Гардијан о свом „разочарењу“ због доминације мејнстрим римејкова и „репетитивних“ филмских франшиза.

Вим Вендерс: Од данашње кинематографије ми је мука Вим Вендерс: Од данашње кинематографије ми је мука

Вим Вендерс, немачки редитељ добитник Златне палме за остварење Париз Тексас и ове године има два филма у Кану. Сматра да у мејнстрим кинематографији недостају нове приче.

Мука ми је од тога“, каже седамдесетседмогодишњи редитељ, арутор филмова До краја света (1991), Лисабонска прича (1994) и Buena Vista Social Club (1999), као и великог броја кратких арт-хаус филмова.

„Осећам као да су аутори усмерили сву своју креативност само на то како да нешто прераде, а не како да смисле нешто ново. За мене то није приповедање. Прављење римејка није приповедање. То је као да понављам причу која је већ испричана и моја једина жеља је како да је испричам поново. И онда да је заборавим.”

Вендерсови филмови делују као да су отпорни на римејк због своје визуелне и естетске посебности. Али редитељ наглашава да то није увек било довољно да друге одврати од преправљања његових причаПрерадили су Небо над Берлинум у Град анђела. Али су користили заплет као своју главну покретачку снагу, али у Небу над Берлином то није била суштина приче. Мали детаљ у том филму, они су учинили покретачком силом.“

Вендерсов последњи филм, Савршени дани (Perfect Days), о доброћудном јапанском чистачу тоалета, сниман је 17 дана у Токију и премијерно ће бити приказан у Кану. Ако прође добро код жирија, Вендерс би могао да буде кандидат за освајање друге Златне палме, скоро 40 година након тријумфа са Париз Тексасом. Већ је приказан његов документарац о немачком сликару Анселму Киферу, урађен у три-де технологији како би дочарао снагу Киферових монументалних и често узнемирујућих дела.

За Вендерса, три-де технологија је потцењен ресурс – који је он користио у свом музичком документарцу о немачкој балерини и кореографкињи Пини Бауш.

„Неколико пута сам покушао да покажем поетске могућности приповедања у три-де технологији“, напомиње редитељ, „и како то значајно повећава могућности алата филмског ствараоца; како можете да урони у нечији свет боље него икада раније.

„Охрабрујем студенте и младе филмске ствараоце да је користе, али из неког разлога сви се плаше. И још се више плаше дистрибутери, односно власници биоскопа, јер су ти људи навикли на три-де само акционим спектаклима или дечјим филмовима. Свако ко озбиљно размишља о филму сада мисли да не може да користи ове ствари, јер ће то уништити њихов однос са публиком. Дакле, има лошу репутацију. Постаје све теже и теже.”

Тешко ратно наслеђе је такође јасна веза између Вендерса и сликара Кифера Анселма који је тема његовог документарца. Обојица су рођена 1945. године и одрасли су усред разарања које је оставио Други светски рат.

„Анселм и ја смо искористили нашу заједничку прошлост и рат у два веома различита правца. Анселм је заиста дубоко заронио у ту прошлост, дошао је до дна и борио се са тим“, додаје Вендерс.„Ја сам само хтео да побегнем. Напустио сам Немачку. Био сам свестан чињенице да се сви одрасли не осврћу на прошлост и да нешто није у реду чим сви покушавају да она нестане. Али нисам се суочио с тим толико као Анселм.”

Кифера су нападали због коришћења нацистичких симбола у својим делима, што је углавном било подстакнуто његовим дугогодишњим интересовањем за поезију Пола Целана. Вендерс верује да су ови напади били погрешно усмерени: „Знао сам шта осећа и знао сам на шта је све налетео својим првим делима.

Вендерс каже и да се Кан много променио од 1984. године, када је он освојио главну награду. „Овде више нису сви толико оријентисани на филм.

„Сада преовладавају људи који воле филмски бизнис. А бизнис не би смео да буде примарни фокус, иако те две ствари иду једна уз другу. Данас је све усмерено на зараду. Серије, франшизе, римејкови – или филмови 'по шаблону'. То ме разочарава, успех филмова 'по шаблону'.”

петак, 22. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње