Читај ми!

Серија „Трансатлантик“ – бекство од нациста у слободу

У серији „Трансатлантик“ приказује се спасавање од нациста европских интелектуалаца и уметника као што су Хана Арент или Марк Шагал. Истинита прича која подсећа на култни филм „Казабланка“. На Нетфликсу је од 7. априла.

Амерички новинар Варијан Фрај је 1940. дошао у Марсељ како би помогао Европљанима који беже од нациста. Радио је у име Комитета за хитне случајеве (Emergency Rescue Committee, ERC), а финансирала га је богата Американка Мери Џејн Голд. Њему је пошло за руком да помогне да се 2.000 људи домогне слободе.

Међу њима су били неки од најзначајнијих европских интелектуалаца и уметника – Хана Арент, као и сликари Макс Шагал, Макс Ернст, Марсел Дишан. Ти бегунци ће касније оставити дубоки траг у мисаоном и естетском свету Сједињених Америчких Држава.

Богати извори

Продуценткиња и сценаристкиња из Берлина Ана Вингер каже да је то сјајна прича која до сада није испричана. Она је ту причу уобличила у сценарио за серију од седам епизода по налогу Нетфликса.

„Свако од тих људи који су то тада доживели био је уметнички или књижевно делатан. Они су то прерадили у мемоарима, позоришним комадима, фикцији, кратким причама и романима. Дакле, постојала је богата залиха извора“, каже она.

Вингерова је већ урадила једну серију за Нетфликс која је добила награду Еми. Серија Неортодоксна говори о младој хасидској Јеврејки која се отцепљује од своје ултрарелигиозне заједнице у Бруклину и бежи у Берлин. Осим тога, Ана Вингер је за Амазон реализовала шпијунску серију Немачка 83/86/89.

Вингерова је причу о спасавању интелектуалаца и уметника у Марсељу чула од свог оца који је као професор на Харварду радио са познатим економистом Албертом Хиршманом. А он је као јеврејски бегунац од нациста 1940. остао у Марсељу да би заједно са Фрајом помагао осталим бегунцима.

Сличности са избегличком кризом 2015.

Ана Вингер је много касније дошла на идеју да исприча причу о избеглицама – када је из близине доживела избегличку кризу 2015. „Канцеларија ми је била одмах до бившег берлинског аеродрома Темпелхоф. А тамошњи хангари су били прво прибежиште за избеглице, пре свега из Сирије. Сви смо волонтерски помагали. Моја ћерка, којој је тада било 12 или 13 година, рекла је: „То су људи као ми, с том разликом да су људи као ми у она времена морали да напусте Берлин. А сада људи долазе у Берлин да траже заштиту“.

Године 2019. Вингерова је радила на серији Неортодоксна када је књижевница Џули Орингер објавила књигу Портфолио летова, фикционализовану причу о Фрају и његовим подвизима у Марсељу. Вингерова каже: „То је била судбина. Дакле, обезбедила сам права на адаптацију и тако се то закотрљало“.

„Казабланка“ као инспирација

Ана Вингер и њен коаутор Данијел Хендлер нису хтели да направе документарну драму већ романтичну авантуристичку причу инспирисану филмом Казабланка. Вингерова каже да је то један од њених омиљених филмова: „Многи који су учествовали у стварању филма управо су емигрирали из Немачке. А онда су одједном морали да се суоче са Другим светским ратом, са вестима од куће, морали су да каналишу трагику, хумор и романтику“.

Мелодрама и ексцентрична комедија (screwball comedy) као поджанр романтичне комедије са брзим дијалозима, дрским хумором и ексцентричним карактерима из треће и четврте деценије прошлог века утицале су и на Трансатлантик.

Међу најбољим сценама су оне које имају изразити хумор. На пример, немачки глумац Александар Фелинг фуриозно је одиграо екстравагантног Макса Ернста.

„Верујем да то на одређен начин показује човекову природу у тешким временима. То је разлог зашто људи у Украјини остају храбро на црти и не кажу једноставно – то је то, одустајемо. Они кажу: 'Настављам и остајем, а хумор ми не можеш одузети, он је јачи од тебе'“, каже Лукас Енгландер који у серији глуми Хиршмана.

Позитивна прича о избеглицама

Серија приказује избеглице како прелазе Пиринеје или како се сакривени у теретним бродовима покушавају домоћи Америке. Осим тога Трансатлантик приказује још једну радикалну промену у Француској.

Париз је у борби против Немачке довео и трупе из колонија. Када је Париз пао, ти људи су још увек били у Француској. Бројни Африканци учествовали су у француском покрету отпора. Тако су се приближили људи који се иначе никада не би срели. Вингер сматра да је то прожело „нову замисао слободе“ и означило почетак краја колонијализма.

Те различите приче о потрази за слободом – Јевреји који се желе ослободити нациста, афрички револуционари који желе да ослободе Француску од нациста, а потом Африку од Француске и напослетку Мери Џејн Голд која жели да се ослободи патријархалних стега своје америчке породице – јесу повезујућа снага Трансатлантика.

„Ово је сасвим свесно позитивна избегличка прича. Није замишљена полемички, али она то ипак јесте. Ради се о избеглицама који желе у Америку да би били слободни. Истовремено, Американци проналазе своју личну слободу у Европи унакаженој ратом. Сви се крећу у правцу слободе и сусрећу се у том чворишту“, каже Вингерова.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 05. новембар 2024.
3° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње