Читај ми!

Зараде у биоскопима нема, али холивудске звезде не одустају од својих хонорара

Пошто филмски студији немају начина да остваре приход продајом биоскопских улазница, покушали су да спас пронађу у пласирању својих филмова преко платформи за стриминг. Међутим, поставља се питање шта ће бити са уносним уговорима који су звездама омогућавали проценат од зараде остварене на биоскопским благајнама?

Прошлог месеца, компанија „Вoрнер Брос", готово потајно, се обратила двема највећим холивудским агенцијама „Вилијам Морис ендевоару“ и „Криејтив артисту“ које заступају холивудске звездe. Студио је желео да истовремено објави толико очекивану Чудесну жену 1984 у биоскопима и на стреаминг сервису ХБО Макс на Божић. И желели су да у тај план убаце звезду филма Гал Гадот и редитељку Пати Џенкинс.

Обе агенције су студију узвратиле бујицом питања, а главно је било питање новца – Како ћете их платити?

Из агенција су тражили да за премијеру филма Чудесна жена 1984 госпођи Гадот, госпођи Џенкинс и продуценту Чарлсу Ровену (између осталих) треба платити оно што би највероватније добили да је наставак објављен на уобичајен начин (биоскопско приказивање пре доласка на мреже), а не на врхунцу пандемије. На крају, то је оно што стоји у уговору, а „Ворнер Брос“ и ХБО Макс, као његова сестра компанија, желе њихову помоћ у промоцији филма, зар не?

После веома напетих преговора, „Ворнер Брос“ која је у власништву компаније АТ&Т, сложио се да ће госпођа Гадот и госпођа Џенкинс добити по више од 10 милиона долара, према речима двоје људи који су знали за ове преговоре вођене у строгој тајности и који су имали увид у уговоре, преноси Њујорк тајмс.

Осим Чудесне жене још 17 наслова иде на стриминг платформе

Прошле недеље, када је Џејсон Килар, извршни директор компаније „Ворнер медија“, објавио да ће се на ХБО Максу појавити још 17 филмова овог студија, као и Чудесна жена 1984, није било преговора са агенцијама које заступају глумце. Да би спречили да ова вест доспе у јавност и да се не заглибе у сличне проблеме као са Чудесном женом 1984, „Ворнер медија“ је ове информације држала у тајности готово до сат и по пре објављивања. Чак ни неки руководећи људи у „Ворнер Бросу“ нису знали за то.

Овај потез је још више разљутио агенте. Представници главних „Ворнерових“ звезда, као што су Дензел Вошингтон, Марго Роби, Вил Смит, Кијану Ривс, Хју Џекман и Анђелина Џоли, желели су да знају зашто се према њиховим клијентима другачије поступило него према госпођи Гадот. Чак се кроз Удружење холивудских редитеља пронела вест о бојкоту „Ворнер Броса“.

Из компаније истичу да је пандемија примарни разлог зашто је готово сва продукциј предвиђена за 2021. годину пребачена на хибридни начин приказивања, мада се неки наслови – попут високобуџетне Дине и Матрикса 4 – неће појавити пре четвртог тромесечја, када се очекује да ће се већ увелико почети са вакцинацијом.

Да ли ће холивудске звезде осиромашити

Студио који ће ускоро обележити век постојања, изненада се нашао у веома незавидном положају у Холивуду. Чак и пре пандемије, услуге стриминг платформи као што су „Нетфликс“, „Епл ТВ +“ и „Амазон Прајм видео“ изнашли су начин да филмови буду гледани и како да исплате хонораре њиховим творцима. Сада, када се биоскопи боре да преживе, а због коронавируса публика седи код куће, чак и традиционалне филмске компаније су принуђене да еволуирају.

Нису сви глумци и редитељи против приказивања филмова на стриминг платформама. Мноштво великих холивудских имена снима филмове за „Нетфликс“. Али прошлонедељни потез компаније „Ворнер Брос“ покренуо је фундаментална финансијска питања. Ако стари студији више не покушавају да што више зараде на биоскопским благајнама за сваки филм, већ прелазе на хибридне начине приказивања где се успех (зарада) оцењује делом од продаје карата, а делом по броју претплата за стриминг, шта ће то значити у погледу уговора за плаћање највећих холивудских звезда.

Како се дели зарада

Наиме, начин на који студији исплаћују хонораре глумцима са А листе, редитељима, сценаристима и продуцентима веома је сложен. О условима уговора се преговара од филма до филма и од човека до човека. Али се у суштини своди на два модела. Један је загарантовани хонорар (односно велика унапред плаћена накнада), а други је коцка – пороценат од продаје улазница пошто студио надокнади своје трошкове.

Дакле, ако филм пропадне на благајнама, додатне исплате нема. Уколико филм постане хит, што се често дешава када су у питању филмови о суперхеројима и другим спектаклима, зарада од процента може бити енормна. Тај новац циркулише кроз холивудски „финансијски екосистем“ између агената, адвоката и менаџера – финансира палате, најновије моделе „поршеа" и вечере од 1.000 долара по особи.

Сада се сви питају да ли ће ови лепи дани постати прошлост?

„Ворнер медија“ овај хибридни план дистрибуције филмова назива једногодишњом стратегијом. Али већина у Холивуду верује или страхује да ће то постати трајна пракса. Господин Килар је овај потез јавно образложио само као жељу да се изађе у сусрет љубитељима седме уметности, од којих су многи навикли на традиционално приказивање филмова (прво премијерно приказивање искључиво у биоскопима, тек затим на мрежама за изнајмљивање и куповину, па тек на крају на платфоре за стриминг и телевизију). Већ од 2022. године враћају се на старо.

Какви су услови уговора

Сваки филм који „Ворнер Брос“ објави следеће године приказиваће се и на ХБО Максу само месец дана. После тога филм ће бити дистибуиран на уобичајене начине. Напустиће биоскопе када опадне интересовање публике, а потом ће се појавити на ајТјунсу, ДВД-у и другим медијима.

Према плану, ХБО Макс ће плаћати „Ворнер Бросу“ накнаду за лиценцна права за 31 дан приказивања. Накнада ће бити једнака износу од продаје улазница које студио оствари у Сједињеним Државама. (Продаја карата се углавном дели пола-пола између студија и приказивача).

На износ накнаде коју ће стриминг платформа исплатити студију утицаће и проценат отворених биоскопских сала. ХБО Макс и „Ворнер Брос“ су се договорили и да доњи праг ове накнаде буде 10 милиона долара или 25 одсто трошкова производње филма, у зависности од тога који износ буде већи.

Студио је мислио само на себе

У очима неких агената студио је овим уговором бринуо само о својим интересима. Они сматрају да је „Ворнер медија“ имала обавезу да максимизира надокнаду за све учеснике у добити – то јест могла је да испита коју цену су биле спремне да плате друге стриминг платформе за филмове које производи „Ворнер Брос“, пре него што их је продала сама себи. Јер изгледа да накнада за лиценцна права није повезана са добити коју ће ХБО Макс остварити захваљујући овим филмовима.

Судски спорови око оваквог начина склапања уговора релативно су чести у Холивуду од деведесетих година од када је дошло до стварања медијских суперконгломерата.

„Ворнер медија" је оштетила још неке своје придружене партнере међу којима је и „Леџендари ентертејмент", додају обавештени извори. У власништу кинеске „Далиан Ванда групе", „Леџендари" је био продуцент Дине и Годзиле против Кинг Конга, а уговор је подразумевао да они (заједо са својим партнерима) сносе 75 одсто трошкова производње, а „Ворнер Брос“ је платио остатак. Филмови Дина Денија Вилнева, научно-фантастична епска сага, коштао је око 165 милиона долара, а Годзила против Кинг Конга око 155 милиона долара.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 12. октобар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи