понедељак, 15.03.2021, 09:53 -> 12:27
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС из Јапана
Токијске бубашвабе "ковид профитери"
Иако иначе слабе на зиму, у јапанској престоници бубашвабе су ове године активне и током најхладнијег периода, јер велики број људи, због новог коронависурса, ради од куће и константно греје своје станове. Услед тога, више него пре епидемије, зарађују фирме које се баве сузбијањем штеточина и продајом инсектицида
Епидемија коронавируса, ма колико то звучало жалосно и иронично, донела је просперитет појединим привредним гранама, док је друге разорила. Највише су, чини се, просперирале компаније које праве хируршке маске и фирме из области информационе технологије, за чијим производима који омогућују онлајн комуникацију влада јагма због преласка наставе и састанака на интернет.
И услуга испоруке хране на кућне адресе је "пробила кров" због уздржавања грађана од боравка у затвореним просторијама ресторана и повремених затварања угоститељских објеката. У Јапану више него пре ковида зарађују и платформе које нуде филмове и серије и произвођачи конзола за видео-игрице, али и продавци беле технике и других кућних апарата, јер породице, које због епидемије не могу да себи приуште путовања, преусмеравају свој новац у кућну забаву и опремање станова.
И док је очекивано да услед ограничења у изласцима и кретању грађани уложе више у кућне уређаје и забаву, међу "ковид профитерима", јављају домаћи медији, за ширу јавност неочекивано, нашли су се и привредни субјекти који спадају у категорију неопходних али непопуларних.
Током прошлог лета, првог у условима епидемије новог коронавируса, када је у Токију, следећи инструкције владе да обезбеде рад од куће за око 70 одсто запослених, пуно фирми у потпуности или на неколико дана у недељи, пребацило своје послове из канцеларија у станове и на Интернет, компанија "Кураши но макето", која се бави сузбијањем штеточина и другим услугама везаним за становање, добила је скоро два и по пута више позива да пошаље своје особље да помогне у истребљивању бубашваба него у 2019. години.
Зима у друштву кућних нељубимаца
Проблем није остао ограничен на лето, већ се повећано присуство бубашваба наставило и током јесени и зиме, због чега је потражња за њиховим услугама и даље релативно стабилна. Разлог за то је, кажу, што су бубашвабе на прелазу из прошле у ову годину у знатној мери прескочиле зимски сан, будући да је много више људи него обично остало у својим становима, загревајући их током читавог дана.
Такође, у Јапану се широко користе овлаживачи ваздуха, јер многи грађани у тој далекоисточној земљи сув ваздух током зиме доживљавају као узрочник кашља, сушења коже и средину погодну за вирусе.
Тако су ове зиме у пуно станова створени услови који погодују активирању непожељних инсеката: температура од око 25 степени Целзијуса и влага између 40 и 50 процената. Томе треба додати и чињеницу да је због продуженог боравка код куће у порасту и количина смећа које продукују домаћинства, нарочито остатака хране, што је велики стимулус за бубашвабе да напусте зимска склоништа и развију своје дуге антене.
Зато се очекује да ће, када буду сведени рачуни за фискалну 2020. годину, продаја средстава за сузбијање тих жилавих инсеката у Јапану надмашити укупни годишњи обим из 2019. године, који је износио око 135 милиона евра.
Коментари