Откривен комплетан фосил „пуфнасте пернате пудле из пакла“

На североистоку Кине откривен је изванредно очуван, готово комплетан фосил пернатог диносауруса "Zhenyuanlong suni", брзог тркача и месождера дугог 1,8 метара.

Откривен комплетан фосил „пуфнасте пернате пудле из пакла“ Откривен комплетан фосил „пуфнасте пернате пудле из пакла“

Истраживачи наводе да му је готово цело тело било прекривено перјем, те да је имао дуг реп и крила попут птичјих, мада вероватно није могао да лети. Реч је о досад највећем познатом крилатом диносаурусу који је живео пре око 125 милиона година, током периода креде.

С озбиром на његову чељуст пуну оштрих зуба и крајње чудан општи изглед, палеонтолог Стив Брусат са Универзитета у Единбургу је овај примерак назвао Zhenyuanlong suni, односно „пуфнаста перната пудла из пакла“.

Припадник групе раптора, диносауруса који су у блиском сродству са птицама, Zhenyuanlong suni је био „рођак“ Велоцираптора, мада је тај диносаурус, нетачно представљен у филмовима Парк из доба јуре као много већи него што је заправо био, живео око 40 до 50 милиона година касније.

„Zhenyuanlong suni је био диносаурус који је заиста личио на птицу“, рекао је Брусат који је сарађивао на овом случају са кинеским колегом Џугчангом Луом.

„Највише подсећа на ћурку или емуа, можда на велику кокошку“, навео је британски научник.

По свом облику и саставу, крила овог диносауруса изгледају попут крила модерне птице, примерице орла или лешинара.

„Када бисмо посматрали само крила, помислили бисмо да Zhenyuanlong suni може да лети. Али, у питању је заиста велики раптор, а његове руке су тако кратке у односу на тело, да ми је тешко поверовати да је могао да лети или лебди или да било шта ради у ваздуху“, рекао је Брусат.

Он сматра је Zhenyuanlong suni највероватније користио крила како би се шепурио на начин на који паун шири реп да би привукао женку и застраши супарнике.

Друга могућност је да је крилима штитио јаја док је лежао на њима у гнезду.

Брусат наводи да откриће диносауруса са оваквим особинама поставља низ питања у вези са еволуцијом крила. Зашто су она уопште настала?

„Да ли су она еволуирала искључиво ради летења? У том случају, Zhenyuanlong suni је можда потомак неког летећег претка, те зато и даље има крила. Или су, пак, крила еволуирала ради шепурења или да би се заштитила јаја или због неког сасвим другог разлога, а тек касније су неки диносауруси њима почели да лебде и лете?“, рекао је Брусат.

Птице су еволуирале од малих пернатих диносауруса. Најстарија позната птица, Archaeopteryx, која је била величине вране, живела је пре око 150 милиона година.

Истраживање је објављено у часопису Scientific Reports.

понедељак, 21. октобар 2024.

Re: Knjiga