Bolivudski glumci i mrtvi političari – kako (zlo)upotreba VI menja izbore u Indiji
Lažni video-snimci bolivudskih glumaca koji kritikuju indijskog premijera Modija doveli su do policijske istrage u Indiji. Ali, i sam premijer koristi veštačku inteligenciju u svojoj kampanji. Kako to menja tok najvećih izbora na svetu i da li je opomena za sve ostale?
Ako se pitate kuda ide veštačka inteligencija (VI) u predizbornim kampanjama i kako se sve može iskoristiti – pogledajte Indiju, najmnogoljudniju demokratiju na svetu.
Gotovo da nema političke stranke u toj zemlji koja nije pribegla korišćenju dipfejk tehnologije u svojim kampanjama.
Tvorci kampanje indijskog premijera Narendre Modija pokazali su kako se veštačka inteligencija može iskoristiti za hiperpersonalizovan pristup biračima. U videu koji je deljen putem Votsapa Modi, generisan VI, obraća se imenom glasačima kako bi ostvario sa njima ličniji kontakt.
I iako stručnjaci tvrde kako taj video nije savršeno napravljen, jer premijer izgleda kao da nosi dva para naočara – pitanje je koliki uticaj je ostavio na birače.
Bolivudski glumci u kampanji
Ipak, snimci koji su pokrenuli policijsku istragu u Indiji su oni koji navode birače da glasaju za suparnički tabor. U njima se vide dva najpopularnija bolivudska glumca kako kritikuju premijera Modija i traže od ljudi da glasaju za opozicioni Indijski nacionalni kongres.
Glumci Amir Kan i Ranvir Sing navodno ističu da Modi nije održao obećanja iz kampanje, odnosno da nije uspeo da se reši kritična ekonomska pitanja tokom svoja dva premijerska mandata. Oba snimka generisana veštačkom inteligencijom završavaju se izbornim simbolom Indijskog nacionalnog kongresa i sloganom: "Glasajte za pravdu, glasajte za Kongres".
Glumci su potvrdili kako nemaju nikakve veze sa tim snimcima i istakli da su uznemireni zloupotrebom njihovih likova u predizborne svrhe.
Ti snimci doveli su do pokretanja policijske istrage protiv, za sada, neimenovanih osoba zbog lažnog predstavljanja i prevara u vezi sa kreiranjem lažnih video-sadržaja.
Policijski službenici koji rade na istrazi kažu da su zahtevali od Fejsbuka i Tvitera (Iks) da se sporni snimci uklone sa društvenih mreža, kao i da je to učinjeno. Istraga je i dalje u toku.
I preminuli političar u predizbornom spotu
Ali to nije sve što se može videti u Indiji. Da stvari budu bizarnije, u kampanji je korišćen i lik preminulog političara.
Naime, tim Vidžaja Vasanta, člana Kongresnog komiteta Tamil Nadua koji je ogranak Indijskog nacionalnog kongresa u južnom delu zemlje, napravio je dvominutni video koristeći veštačku inteligenciju, a u kojem je njegov pokojni otac, popularni političar H. Vasantakumar.
Na snimku on navodno ubeđuje glasače da daju podršku njegovom sinu izgovarajući reči "iako je moje telo napustilo sve vas, moja duša je još uvek tu".
Ni Komunistička partija Indije nije preskočila trend korišćenja VI u predizborne svrhe. U njihovom video-snimku pojavljuje se Samata, voditeljka koju je generisala veštačka inteligencija, obučena u tradicionalni sari, a koja imitira redovne informativne emisije.
Samata kritikuje vladajuću partiju u saveznoj indijskoj državi Zapadni Bengal, navodeći kako ne brinu dovoljno o životnoj sredini, kao i da su mnoge reke nestale zbog nelegalne gradnje.
Zemlja sa gotovu milijardu birača i glasanje u sedam faza
Izbori u Indiji su najveći na svetu, odnosno sa najvećim brojem glasača – gotovo milijardu ljudi ima pravo glasa u toj zemlji.
Glasanje se sprovodi u sedam faza – 19. aprila, 26. aprila, 7. maja, 13. maja, 20. maja, 25. maja i 1. juna. Građani biraju 543 poslanika u donjem domu parlamenta.
Premijer najmnogoljudnije zemlje sveta Narendra Modi se bori za istorijski treći mandat.
A koliki uticaj ima internet u toj zemlji, pokazuju podaci da skoro 900 miliona ljudi u Indiji ima pristup internetu.
Istraživanja navode i da prosečan Indijac provede više od tri sata dnevno na društvenim mrežama.
Kampanja u Indiji se dugo fokusirala na kontakte od vrata do vrata i javne skupove, a široka upotreba Votsapa i Fejsbuka u kampanji počela je 2019. godine. Ovi izbori su prvi u kojima je prste umešala i veštačka inteligencija.
Treba li svet da brine
A upravo (zlo)upotreba veštačke inteligencije u predizborne svrhe trebalo bi da bude glavna tema u 2024. koja se smatra izbornom godinom. Čak polovina svetske populacije izlazi na birališta širom sveta.
Pored Indije, izbori se ove godine održavaju i u Evropskoj uniji, Americi, Mesiku. Već su na birališta izlazili građani Rusije, Indonezije, Pakistana i Irana.
Korišćenje veštačke inteligencije zahteva delić vremena i novca utrošenog na tradicionalnu kampanju, a ima potencijal da postane suštinski instrument na izborima, upozoravaju stručnjaci.
"Ove godine će to biti Divlji zapad i neregulisan prostor", smatra Pratik Vahre, izvršni direktor "Internet Freedom Foundation" sa sedištem u Nju Delhiju. Tehnologija, dodaje, ulazi u medijski prostor koji je već "zagađen dezinformacijama".
Ipak, stručnjaci napominju da iako tehnologija "hrli" na političku scenu postoje zaštitni alati i mehanizmi koji mogu da spreče zloupotrebe. Pitanje je samo koliko se koriste.
A kako tehnologija napreduje, biračima će definitivno biti sve teže da razlikuju stvarne i veštački generisanih poruka.
Коментари