Poraz sistema: Kako je moguće da Darko Lazić i dalje upravlja vozilom?
Da li postoji neko ko je nedodirljiv u saobraćaju? „Ovo nije priča o Darku Laziću kao osobi, već o porazu sistema. Takva osoba ne sme da bude za volanom. Može da učestvuje u saobraćaju kao pešak, biciklista ili putnik – ali ne kao vozač“, rekao je između ostalog Damir Okanović u novoj epizodi podkasta Analogija.
Po ko zna koji put o pevaču Darku Laziću se ovih dana daleko čuje, i ponovo ne zbog njegovog glasa, nego zbog bahate vožnje. Još jednom je izazvao saobraćajnu nesreću. Ovog puta je izgubio kontrolu nad vozilom i zakucao se u autobus gradskog prevoza. Njega i ženu su izvlačili vatrogasci iz preskupog mercedesa.
Mediji nas ovih dana podsećaju na niz saobraćajnih nesreća u kojima je učestvovao, a to je povod da preispitamo zakonske mogućnosti da se ova „tempirana bomba“ skloni sa ulica Beograda, Srbije, Evrope, planete Zemlje...
Zakonski okvir omogućava stroge mere, ali problem je što se one retko primenjuju, kaže Damir Okanović, pravnik iz Komiteta za bezbednost saobraćaja: „Ne samo prekršajni sud, već ceo represivni sistem – policija, tužilaštvo i sudovi – trebalo bi da funkcionišu efikasno. Bojim se da je to u praksi često drugačije.“
On objašnjava da jedan funkcionalan sistem bezbednosti mora imati delotvorne mehanizme za eliminisanje opasnih vozača. Glavni problem leži u nizu sistemskih propusta, počev od načina izricanja mera zabrane upravljanja vozilom, preko njihovog upisa u registar, pa sve do sprovedbe. Činjenica je i da se prema važećim zakonima, vozačka dozvola nikome ne može oduzeti zauvek.
„Kod Lazića je očigledan problem zavisnosti i tu bi trebalo primenjivati izricanje obaveznog lečenja od zavisnosti. Nažalost, u 20 godina nisam čuo da je sud to ikada ikome izrekao“, dodaje Okanović.
Okanović je govorio i o nivou alkohola u krvi i vožnji: „Neko će od jedne čašice imati 0,2, neko 0,8. Pravila nema. Ali niko sa 1,9 promila ne može da vozi isto kao sa 0,0. Ljudi koji često piju misle da mogu, ali upravo su takvih puna groblja i zatvori.“
Okanović podseća i da: „Ako izazovete nezgodu sa 0,0 – štetu plaća osiguranje. Ali ako imate 0,21 promila – vi plaćate sve. Kad se dodaju povrede i smrtne posledice, to znači 100, 200, 300 hiljada evra. Završena karijera i život upropašćen.“
On navodi i jedan paradoks pravnog sistema u Srbiji: „Možete u saobraćaju nekoga da ubijete sa 2,5 promila alkohola, a da vam niko ne dira automobil. Sa druge strane, za nelegalno taksiranje vam se auto trajno oduzima.“
Na potezu je Treće javno tužilaštvo
Na žalost, pojedinci kao što je dotični pevač, često su uzori mladima, što dodatno povećava odgovornost sistema da reaguje. „Javna ličnost koja pre svega ima moral i koja ima određenu intelektualnu sposobnost, shvata da kao javna ličnost ima veći stepen odgovornosti od ostalih, zato što je nekome uzor“, kaže Okanović. Ali ako ona to ne shvata postoje institucije koje bi morale da reaguju. Okanović kaže da će Treće osnovno javno tužilaštvo, koje vodi ovaj slučaj, biti pokazatelj snage ili konačnog poraza sistema.
Iako problem deluje ogromno, Okanović kaže da postoje tri poteza koja bi mogla brzo da donesu rezultate:
-
dosledna primena postojećih kazni,
-
obavezno lečenje zavisnika,
-
ulaganje u saobraćajno obrazovanje dece i mladih.
„Nije stvar u novom zakonu, već u primeni onoga što već imamo. Ako ne pokažemo da sistem ima zube, sve kampanje i apeli su samo prazne reči.“
Mediji prenose da je protiv Lazića vođeno čak 15 prekršajnih postupaka iz Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. U devet predmeta doneto je rešenje o obustavi usled zastarelosti, dok je u četiri slučaja platio svoje kazne. U avgustu 2023, pred Prekršajnim sudom u Beogradu osuđen je na novčanu kaznu od 190.000 dinara i 10 meseci zabrane upravljanja vozilom, prenose mediji, a posle jednog udesa koji je izazvao bio je više od mesec dana u bolnici i izvađena mu je slezina. Nakon nedavnog udesa je izjavio da će nastaviti da vozi i da neće unajmiti vozača.
Pešaci na udaru
Čini li se i vama da su pešaci u Srbiji najugroženiji na pešačkim prelazima? Okanović se tim slaže i krivi vozače i njihove stavove i navike. „Mi prosto nemamo tu kulturu propuštanja pešaka. Smatramo da je lakše pešaku da stane nego nama da ukočimo automobil,“ kaže on.
Okanović objašnjava da vozač ima apsolutnu obavezu da prilagodi brzinu pri približavanju pešačkom prelazu, naročito kada je preglednost otežana, i da se ne može pozvati na iznenađenje: „Nemate pravo da kažete da vas je pešak iznenadio na pešačkom prelazu. Ako preglednost nije dovoljna, vi imate obavezu da pretpostavite da će na pešačkom prelazu da se pojavi pešak.“
Deca bez pojasa
Ipak, najčešće žrtve saobraćajnih nesreća u Srbiji su deca koja nisu vezana. I to je jedan od najšokantnijih podataka koje je Okanović podelio sa gledaocima Analogije, a koji se tiče bezbednosti dece u vozilima. Naime, deca danas najčešće stradaju kao putnici, a ne kao pešaci. „Najugroženiji su u automobilima svojih roditelja, kada nisu u bezbednom sedištu, odnosno kada nisu vezana. Ima ih i u Beogradu, ima ih i u celoj Srbiji, nažalost,“ kaže Okanović.
Još više zabrinjava to što, kako je rekao, čak i policajci često ne poštuju ove osnovne principe bezbednosti: „Saobraćajni policajci ne veruju da je pojas važan i da je vezivanje dece važno. Mnogi saobraćajci privatno ne vezuju pojas. Pokazu značku i voze nevezani. Ako policajci ne veruju u važnost pojasa – kako da to veruju građani“, pita se Okanović.
Okanović misli da je jedno od rešenja uvođenje predmeta „Osnovi bezbednosne kulture“ u škole, kako bi se ove veštine učile od najranijeg uzrasta i obuka saobraćajaca o tome zašto je važno vezivanje pojasa.
Umete li da pružite prvu pomoć
U podkastu Analogija bilo je reči i o poznavanju pružanja prve pomoći u Srbiji: Okanović je izjavio i da mnogi lekari ne umeju da je pruže: „Možda zvuči šokantno, ali mnogi lekari ne znaju da pruže prvu pomoć. To se na medicinskom fakultetu ne uči ozbiljno, jer se smatralo da je to ‘laička disciplina’. A upravo ta znanja mogu nekome spasiti život.“
U Analogiji je bilo reči i o najnovijim kružnim tokovima u Beogradu, budućnosti električnih vozila i o mitu da su žene lošiji vozači od muškaraca. Ceo razgovor poslušajte na Jutjub kanalu Analogija podkast. I, naravno, zapratite ga, ako već niste.
Коментари