U SAD se tržni centri zatvaraju, a u Srbiji ih sve više
U Americi se zbog internet prodaje tržni centri zatvaraju, a prema podacima sajta deadmall.com do sada ih je zatvoreno oko 400. U Srbiji njihov broj, međutim, raste mada su površine koje zauzimaju već premašile milion kvadratnih metara. Po glavi stanovnika imamo manje tržnih centara od zemalja regiona a ove godine otvoreni su Ada Mol sa oko 40.000 kvadratnih metara i centar u Kruševcu od 9.000 kvadratnih metara.
Dok 95 odsto Amerikanaca redovno kupuje preko interneta, kod nas još preovlađuje kupovina u maloprodajnim lancima. Zato i ne iznenađuje podatak da je u izgradnju beogradskog "Ada Mola" uloženo 100 miliona evra, a u Kruševački tržni centar – 12 miliona evra.
Pre gradnje centara rade se sveobuhvatne analize i procene broja stanovnika, njihove platežne sposobnosti, lokacija i pristupačnost, kao i lokalna konkurencija.
Posebno ih prilagođavaju zahtevima tržišta u svakoj sredini.
Menadžer tržnih centara "Nepi Rokasl" Nemanja Savčić navodi da tržni centri ne služe samo za kupovinu.
"Ne samo da kupuju, već su to i mesta sastanaka. Druga i podjednako bitna stvar jeste i interesovanje zakupaca. Srbija ima jedan jako lep trend da veliki broj novih zakupaca najvećih brendova, želi da uđe na tržište ili je već ušao", ukazuje Savčić.
U problemu su mali zanatski tržni centri koji treba da ulažu više u raznovrsne sadržaje koji nisu trgovački, da bi obezbedili veću posetu i postali privlačniji zakupcima.
I dok jedni traže način da prežive, drugi u Srbiji grade još 150.000 kvadratnih metara tržnih centara.
"Postoji prostora za još nekoliko velikih tržnih centara u više sredina u Srbiji koji će biti specijalizovani, da li u segmentu kućnih potrepština, nameštaja, manje u segmentu odeće, obuće", ističe Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS-a.
Zbog jeftinije onlajn prodaje, svetski trgovinski lanci poput Amazona, Gepa i Kejmarta ukidaju maloprodajne objekte i otvaraju logističke centre.
Stručnjaci predviđaju da će za 10 godina 85 odsto preduzeća u svetu trgovati samo preko interneta.
U Srbiji tržni centri nemaju razloga za strahovanje, uglavnom zato što se ne očekuje brza promena potrošačkih navika.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 3
Пошаљи коментар