Da li kupujemo preko interneta i zašto ne
U Srbiji je poslednjih godina povećan broj elektronskih transakcija kao i obim prodaje i elektronske trgovine na domaćim sajtovima. Prošle godine više od 30 odsto stalnih korisnika interneta u Srbiji kupovalo je onlajn, što je za dve trećine više nego 2011. godine. Za dalji razvoj potrebno je da se poveća poverenje građana u taj oblik kupoprodaje i spreči siva ekonomija u toj oblasti, kažu u Ministarstvu trgovine, koje priprema nova i efikasnija zakonska rešenja.
Više od 45 odsto korisnika interneta u Srbiji nikada nije kupovalo onlajn. Trgovci smatraju da treba zadobiti poverenje kupaca i zakonski urediti tu oblast.
"Potrebno je da se uvede red na ovo tržište gde bi kupci mogli da znaju da imaju poverenje u te prodavce, da iza tih prodavaca stoje prave prodavnice koje će isporučiti pravi proizvod", kaže Nenad Berić iz internet prodavnice"Fanatik".
Izmenama zakona o elektronskoj trgovini uvode se precizne definicije: elektronske prodavnice, platforme i dropšipinga, ali i prednosti za kupce koji preko interneta dobijaju mogućnost da vrate kupljeni proizvod u roku od 14 dana bez obrazloženja.
"Kad kupujete u prodavnici imate priliku da vidite proizvod, da probate, da opipate, a kad kupujete preko interneta nemate tu mogućnost i zato imate ovo pravo. S druge strane plaća se povrat robe u slučaju tih 14 dana vraćanja bez obrazloženja da se ne bi to pravo zloupotrebljavalo", kaže Željko Rakić, načelnik odeljenja za trgovinu i razvoj Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Stručnjaci tvrde da rast elektronske prodaje varira od 25 do 35 odsto godišnje i da ne zaostajemo za zemljama u okruženju, ali da trgovci još ne prepoznaju značaj onlajn trgovine i smatraju da je njeno uvođenje skupo.
"Moram da kažem i da su te cene niže nego neki svetski standardi i da je danas apsolutno potrebno da se bilo kakav trgovac, ne samo nađe na internetu već i da se u to uključi", kaže Aleksandar Birovljev, stručnjak za elektronski razvoj.
I kurirske službe beleže sve veći porast pošiljki naručenih preko interneta, što se odražava i na obim njihovog poslovanja.
"Prevoz pošiljki u oblasti elektronske trgovine, u 2018. toj godini ima učešće 20 do 25 odsto, što je otprilike četvrtina ukupno transportovanih pošiljki. U prva dva meseca ove godine beleži se porast od nekih pet odsto. U ovoj godini zbog povećanja obima posla zaposleno je 30 kurira više i otvoreno 30 novih zona", kaže Nataša Milanović, regionalni menadžer "Beks ekspres" kurirske službe.
Prognozira se da će u narednih par godina online trgovina iznositi više od pet milijardi dolara, a mnogi svetski trgovinski lanci poput Gepa i Kejmarta ukidaju maloprodajne objekte i prelaze na jeftiniju onlajn prodaju. Do 2030. godine više od 85 odsto preduzeća globalno će se baviti e-trgovinom, predviđaju stručnjaci, tako da smatraju da firme koje ne prodaju onlajn nemaju tržišnu budućnost.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар