недеља, 16.04.2023, 20:50 -> 13:23
Извор: РТС
Аутор: Зоран Слепчевић
Polovni ili novi automobili – mnogo razloga za obe opcije, a presuđuje stanje na računu
Nov ili polovan, večita nedoumica vozača kada je kupovina automobila u pitanju. Konkretnog odgovora nema jer na tasu, razlozi dobrih i loših strana u oba slučaja teže podjednako. Ipak, stručnjaci smatraju da je bezbednost na prvom mestu i da ona nema cenu.
Novo je, kažu, novo, ali na kraju presuđuje debljina novčanika. Upućeni savetuju – za one koji prelaze više kilometara povoljniji je nov, za prosečnog vozača – koji godišnje prelazi do 15.000 kilometara – posao će obaviti i auto koji je pre vas vozio neko.
"Mnogo je faktora u igri da li čovek može sebi da priušti nov automobil, ili ne može, koliko je učešće, kolika je rata, koliko bi se čovek zadužio, da li mu taj automobil treba za kraće relacije ili duže, da li ima porodicu ili ne, tako da su sve to parametri na osnovu kojih čovek mora da donese odluku za sebe", kaže Petar Veličković iz Polovnih automobila.
Pošto cena igra najznačajniju ulogu, vozači se najčešće odlučuju za kupovinu polovnih automobila ubeđeni da su uštedeli. S druge strane, ostaje otvoreno pitanje bezbednosti, jer s polovnjakom niste potpuno sigurni.
"Potencijalni kupci novih vozila su rekli da su spremni, više od 40 odsto njih, da daju do 15.000 evra za nov automobil, međutim, ako to uporedimo sa cenama na nedavno održanom međunarodnom salonu automobila, za taj novac možete da kupite svega nekoliko modela. Dakle, novi automobili koji su pre nekoliko godina koštali 12-13.000 evra sada koštaju 18-19.000, to je ogromna razlika", kaže Veličković.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić rekao je da je svakako isplativije, bezbednije, ako tako možemo reći, kupiti nov automobil, budući da novi automobili imaju set savremenu opremu koja pomaže vozaču u kritičnim situacijama. Prema njegovim rečima, kod nas je prosek polovnih vozila 17,3 godine, a ono što možemo reći to je da samo sa jedan procenat vozila učestvuju kao uticajni faktor u nastanku saobraćajnih nezgoda.
Analiza portala za kupovinu automobila kaže da je prošle godine u Srbiji prvi put registrovano više od 132.000 polovnih automobila, što je gotovo šest puta više od 23.000 prodatih novih automobila.
"Kupovina polovnih automobila u poslednja dva tri meseca je u blagom porastu, mislim da naše kolege sa novim automobilima imaju veći problem nego što u ovom trenutku imamo mi. U principu što se tiče cena, problem je i njima i nama abnormalan skok cena", napomenula je Tanja Todorović iz Imperijal auta.
Veličković kaže da ogroman broj naših vozača zapravo sebi ne može da priušti niti nov automobil niti polovnjak star nekoliko godina.
"Mi generalno imamo poskupljenje i novih i polovnih automobila. Polovnjaci su poskupeli u prošloj godini za 24 odsto u odnosu na 2021. godinu, ako bismo poredili sa 2020. to je poskupljenje od čak 38 posto", rekao je Veličković.
Teže je nego ikada pre pronaći jeftiniji nov automobil, delom zato što su proizvođači automobila prestali da ih prave. Nedavna analiza pokazuje da je prodaja automobila po ceni do 25.000 evra ili manje, pala za 78 odsto za samo pet godina.
Proizvođači su do pre nekoliko godina nudili godišnje 36 različitih novih modela tog cenovnog ranga, ove godine samo 10. U međuvremenu, prodaja onih po ceni većoj od 60.000 evra, porasla je dvostruko u istom periodu.
Коментари